Matematik

Bestem følgende integral

06. oktober 2021 af Estridsen - Niveau: A-niveau

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig med at bestemme integralet på følgende:

∫(2x3-5x2+3x-1)dx

På forhånd tusind tak for hjælpen ..


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2021 af OliverHviid

Integrer ledvist, dvs. integrer først 2x3 så -5x2 osv., og reducer så stykket til sidst.

For f.eks. at integrere de enkelte led kan du anvende regnereglen ∫xndx= x(n+1)/(n+1)


Svar #2
06. oktober 2021 af Estridsen

Hej OliverHviid

Tusind tak for din hjælp og hurtig respons ..

Jeg har selv fået følgende resultat og fiskede lidt efter, om det var det samme svar som jeg ville få herinde (se venligst vedhæftet)

Mange hilsner

Vedhæftet fil:20211006_155819.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. oktober 2021 af OliverHviid

Du mangler lige at integrere 1 som jo giver x + k (men konstanten har du med) Desuden kan noget af det reduceres lidt hvis du ønsker det. F.eks. kan (2*1/4)x4 reduceres til (1/2)x4

Husk også lige notationen; når du er færdig med at integrere skal der ikke være et integraltegn og dx.


Svar #4
06. oktober 2021 af Estridsen

Hej Oliver

Ahaaa .. Nu tror jeg at jeg er med .. Dit svar er guld værd - tusind tak for hjælpen !

Det vil sige at svaret kommer til at være følgende: (se venligst vedhæftet billede)

Med venlig hilsen

Vedhæftet fil:20211006_182424.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #5
06. oktober 2021 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. oktober 2021 af ringstedLC

Der skal heller ikke være [ ] om resultatet; det giver ingen mening.

Men:

\begin{align*} \int \!-5x^2\,\mathrm{d}x &= -\frac{5}{3}x^3 \\ -\frac{5}{3}=-5\cdot \frac{1}{3} &= -\frac{3+2}{3}=-\left (\frac{3}{3}+\frac{2}{3}\right ) \\ &=-1-\frac{2}{3} \\&=-1\frac{2}{3} \\-\frac{5}{3} &\;{\color{Red} \neq -5\frac{1}{3}}=-\left ( \frac{15}{3}+\frac{1}{3}\right )=-\frac{16}{3} \end{align*}


Svar #7
06. oktober 2021 af Estridsen

Hej RingstedLC

Tusind tak for din hjælp og dit svar men desværre kan jeg ikke se/åbne det link du har sendt ..

Er der mulighed for at du kan skrive det igen? Det vil hjælpe mig meget at se hvordan du griber opgaven an ..

Mange hilsner


Svar #8
06. oktober 2021 af Estridsen

Hej RingstedLC

Nu kan jeg alligevel godt se det du har skrevet .. Tusind tak for din hjælp og dit svar .. Jeg vil prøve at kigge nærmere på det .. Jeg kan ihvertfald se, at mit eget resultat er helt ude i hampen, øv ..

Mange hilsner


Skriv et svar til: Bestem følgende integral

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.