Kemi

Hvordan beregner jeg ∆G°?

27. november 2021 af mattiii - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, hvordan beregner jeg ?G° ved 298K i denne reaktion? (se vedhæftet billede)

Jeg tænker jeg skal bruge denne formel:

?G°=-RT*ln(K)

Her ville jeg så beregne K, men når jeg skal skrive gassen ind i ligningen, ville jeg så bare skrive 1 bar og regne den ud sådan?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2021 af janhaa

Sett opp reaksjonslikning, og Finn deretter K

damkan du bruke;

\Delta G =-RT\ln(K)


Svar #2
27. november 2021 af mattiii

Tak for svar!:) Som sagt, ville jeg beregne K. Men det som forvirrer mig er, at jeg ikke ved hvordan jeg skriver Cl2 ind, da den står som 1 bar og ikke i molær koncentration som de andre stoffer gør.
Jeg har opstillet reaktionsligningen sådanne:

Cl2(g)+2Ag(s)+2I-(aq) -> 2AgI (s)+2Cl-(aq)

Jeg ville foreslå at K beregnes sådanne:

K = (10^-3 M)^2 /(( 10^-2 M)^2*1 bar)

Er det rigtigt?

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. november 2021 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. november 2021 af mathon

\begin{array}{llllll} \textup{Elektrokemisk celle}\\ \textup{i standardtilstand:}\\&& -\Delta {G_m}^\Theta =z\cdot F\cdot {U_0}^\Theta \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. november 2021 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textup{Elektrokemisk celle}\\ \textup{i standardtilstand:}\\& -\Delta {G_m}^\Theta =z\cdot F\cdot {U_0}^\Theta\\\\& \left |\Delta {G_m}^\Theta \right | =1\cdot N_A\cdot \left | e \right |\cdot {U_0}^\Theta\\\\& \left |\Delta {G_m}^\Theta \right | =1\cdot \left ( 6.02214\cdot 10^{23}\;\frac{1}{mol} \right )\cdot \left ( 1.60218\cdot 10^{-19}\;C \right )\cdot \left ( 1.5702\;\frac{J}{C} \right )=\\\\&&\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \;\, \, 151.501\;\frac{kJ}{mol} \end{array}


Svar #6
29. november 2021 af mattiii

Tak for svar, mathon! Men facit siger det skal give -292 kJ/mol


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. november 2021 af janhaa

Dette er jo typisk spontan reaksjon, der

\Delta G < 0


Skriv et svar til: Hvordan beregner jeg ∆G°?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.