Matematik

Bestemme maksimal højde

22. december 2021 af Markus2300 - Niveau: A-niveau

Hej, vil høre om der er nogen der ved hvordan man løser b). Har ingen idë om hvordan man bestemmer den maksimale højde ud fra en parameterfremstilling. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. december 2021 af peter lind

Brugbart svar (1)

Svar #2
22. december 2021 af peter lind

Det er stadig for en vandret tangent, så find y'(t) og løs ligningen y'(t) = 0

Svar #3
22. december 2021 af Markus2300

Så får jeg dette svar, hvilket jeg ved ikke er korrekt da det skal give 0.56. 

Brugbart svar (1)

Svar #4
22. december 2021 af ringstedLC

Brugbart svar (1)

Svar #5
22. december 2021 af ringstedLC

#3: Det er rigtigt, men tænk lidt videre; det er en t-værdi, du har beregnet og den maksimale højde er en y-værdi.

NB. Jeg foreslår, at du indstiller nSpire til eksakt beregning og vænner dig til at se på trigonometriske beregninger som noget med π. Det giver en bedre sammenhæng mellem FS og dit arbejde.

Brugbart svar (0)

Svar #6
22. december 2021 af Eksperimentalfysikeren

Der er en simplere metode. Funktionen cosinus svinger mellem værdierne -1 og1. Overvej, hvilken af disse, der giver den største værdi af y.

Svar #7
22. december 2021 af Markus2300

Mange tak skal du have, fik det korrekte svar efter jeg jeg udregnede y(0.20944).

Ved du i øvrigt hvorfor nspire oplyser t-værdien ganget med n1?

Brugbart svar (1)

Svar #8
22. december 2021 af jl9

Det er fordi en sinus funktion har flere løsninger. Du skal så vælge et heltal n1 således at (π/15)*n1 ligger inden for det givne t interval [0,2]

Brugbart svar (1)

Svar #9
22. december 2021 af jl9

Og selvfølgelig er det kun hvert andet heltal n1 der giver et toppunkt for cosinus, og hvert andet giver bundpunkt, da du løser for de værdier af t hvor hældningen til cos funktionen er 0

Skriv et svar til: Bestemme maksimal højde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.