Dansk

HURTIG HJÆLP SØGES - debatindlæg

09. januar 2022 af ANIDA01 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Nogen der vil være så behjælpelige og læse mit korte debatindlæg igennem, og komme med eventuelle rettelser. Det ville være en STOR hjælp. 

På forhånd TAK. 

Teksten kommer her:

Photoshop skal gøres ulovligt i modebranchen  


 

Photoshop er noget der bliver taget i brug rigtig mange steder. De steder vi støder på photoshop henne, er bl.a. på de sociale medier: modeller bliver fx. photoshoppet til at se pænere ud: heriblandt: højere, tyndere, renere hud, sundere hår, større bryster, fyldigere røv mm. men hvilken indvirkning har det egentlig på os?

Sidste uge scrollede jeg på Instagram, og stød på et billede af den såkaldte, Victoria Secret model, hvor hun var iført en meget kort tætsiddende kjole. Under billedet brummede der med kommentar- alt fra negative til positive, men mest af alt negative kommentar. 

Folk skrev på liv og løs, at hun var: for tynd, spiseforstyrret, hun så syg ud, hun ligner et skelet bare med former osv. osv. 

Dette fik mig til at tænke mig, hvilken negativ indvirkning det har på os. 

Dagligt ser vi modeller med: den perfekte krop, den perfekte rene hud, de perfekte lange tynd ben, de perfekte fyldige læber osv. men er det virkelig så perfekt, som det udstilles for at være? 

Med photoshop kan du gøre meget - alt for meget endda. En undersøgelse viser, at op mod 60 % af alle modeller i modebranchen bliver photoshoppet i hvis grad. Dette har ikke kun en indflydelse på modellerne selv, men også på os, der ser med fra sidelinjen. Børn og unge bliver negativt påvirket af, at se modeller som udstilles for at være “perfekte”, med den “perfekte krop” og den “perfekte rene hud”, men sandheden er, det ikke er så perfekt i virkeligheden- det er alt sammen og meget mere photoshoppet. 


 

En nyere undersøgelse fra “ Landsforeningen mod selvskade og spiseforstyrrelser” viser, at omkring 75 % af dem, der udvikler en spiseforstyrrelse, udvikler den grundet de sociale medier, hvor de dagligt ser modeller, der er photoshoppet til at se perfekte ud.

Det er så ærgerligt at de unge mennesker, skal snydes. De bliver snydt af alt de ser på de sociale medier - det er unfair, og burde forbydes. Jeg synes man uden tvivl burde forbyde modebranchen at photoshoppe deres modeller til at fremstille så “perfekte”, fordi det har sådan en negativ indvirkning på børn og unge


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. januar 2022 af mathon

Man kan med nogen ret
overveje:
                                          Bør modebranchen pålægges photoshoprestriktioner?

                                          Kan de unge hjælpes til større selvbevidsthed og langt mindre frygt
                                          for at afvige bare lidt fra en indbildt virkelighed?


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. januar 2022 af 2plus2er7

Der er en del stavefejl, nutidsr og sådan nogle fejl, men du mangler også at få titlen til at hænge sammen med teksten, nok et syv tal.


Svar #3
11. januar 2022 af ANIDA01 (Slettet)

#2

Der er en del stavefejl, nutidsr og sådan nogle fejl, men du mangler også at få titlen til at hænge sammen med teksten, nok et syv tal.

OK. Mange tak for tip.

Hvilken overskrift tænker du, ville passe bedre ind? 

Vh


Brugbart svar (1)

Svar #4
12. januar 2022 af Stygotius

Mon det ikke er dig selv der har ansvaret for din løsningen af din opgave ??

Forløbig karakter for din   opgavebesvarelse:  4  (mest på grund af et usikkert sprog)


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. januar 2022 af CeciliaaM

Har du afleveret din opgave?


Svar #6
12. januar 2022 af ANIDA01 (Slettet)

#5

Har du afleveret din opgave?

Nej, ikke endnu.

Har du noget da??

vh


Skriv et svar til: HURTIG HJÆLP SØGES - debatindlæg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.