Matematik

Redegør for graferne

16. januar 2022 af Lærke0001 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har fået en opgave, som jeg ikke kan redegøre for hvorfor det er sådan (giver mening når I ser opgaven som jeg vedhæfter nedenunder). Er der en der vil hjælpe mig??

Det er en aflevering som skal afleveres i dag!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2022 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. januar 2022 af ringstedLC

#0: Der er nogle af graferne, der ikke kan være f(x). Se også, at:

\begin{align*} g(x) &= 2+f(x)\quad\textup{en forskydn.\,i \textit{y}-aksens retning} \\ h(x) &=f(2x)\;\textup{har den halve periodetid af }f(x) \\ k(x) &= f(x+2)\quad\textup{en forskydn.\,i \textit{x}-aksens retning} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. januar 2022 af Soeffi

#0. Funktionerne har generelt forskriften: y(x) = a + sin(b·x +c). Her er a den lodrette forskydning, mens -c er den vandrette forskydning, og 2π/b er afstanden mellem to toppe, som vender samme vej, på kurven.

Det ses umiddelbart, at graf A som den eneste har en lodret forskydning, og at graf C som den eneste har en vandret. Dermed er A grafen for funktionen g og C er grafen for funktionen k.

Yderligere ses det, at grafen B har halvt så langt mellem toppene som de andre, og at den tilhørende funktion derfor må have dobbelt så stort b som de andre. Derfor må B være grafen for h, da h(x) har b = 2, mens de andre funktionsforskrifter har b = 1.

Tilbage er D, som er grafen for f.


Skriv et svar til: Redegør for graferne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.