Biologi

Jeg kan ikke finde ud af basal anatomi

16. januar 2022 af MalmsK - Niveau: 9. klasse

Er der nogen, der kan oversætte alle de her ting for mig med en liste?
Jeg giver bare listen over de engelske ord
1. Cranial
2. Dorsal
3. Spinal
4. Thoracic
5. Diaphram
6. Abdominal
7. Pelvic

Jeg er en smule forvirret med dorsal og spinal. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2022 af Viderekem (Slettet)

Niveauet er højere end du behøver, at vide i 9 klasse 


Svar #2
16. januar 2022 af MalmsK

#1

Niveauet er højere end du behøver, at vide i 9 klasse 

Okay. Vil bare vide


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. januar 2022 af mathon

Dorsal (Skabelon:Ety) refererer til en organismes bagflade, overside eller ryg. Hvis der tales om kraniet, er den dorsaleside toppen.

Spinal vedrørende rygmarven.


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. januar 2022 af DrNielsen

Cranial = kranielt. En retningsangivelse der angiver at noget ligger længere med hovedet en tæerne. F.eks. er armene placeret mere kranielt end benene. Det modsatte af kranielt er kaudalt.

Dorsal = En retningsangivelse der henviser til 'rygsiden'. Dorsalsiden af hånden er f.eks. håndryggen. Dorsalsiden af foden er fodryggen. Det modsatte af dorsal er ventral der betyder forside, underside eller mave.

Spinal = Ordet står ikke selv. Kan eksempelvis være spinal cord = rygmarv. Bruges typisk i sammenhæng med forskellige dele af rygmarven og dens strukturer.

Thoracic = Står heller ikke alene som ord. Hentyder til thorax(brystkassen). Thoracic spine er således den del af ryghvirvlerne der løber i brystkassen. Thoracic vertebra hentyder til en enkelt ryghvirvel i brystkassen.

Diaphragm = Diaphragma. Den muskel der sidder under lungerne og gør at vi kan trække vejret. Kaldes i dagligdagssprog for mellemgulvet.

Abdominal = Noget der hører abdomen til. Igen et ord der ikke kan stå alene. Abdominal pain er abdominale smerter der kan oversættes til ondt i maven.

Pelvic = Endnu et ord der ikke kan stå selv. Kommer af pelvis der betyder bækken.

Kraniel og dorsal er altså med i en lang række af retningsangivelser vi bruger når vi skal beskrive en placering et sted på kroppen.

Resten af ordene er kropsdele - kan man vel sige.


Skriv et svar til: Jeg kan ikke finde ud af basal anatomi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.