Fysik

Orbit B Kap. 4 Elektriske kredsløb

17. januar 2022 af anonymperson12 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp. Har ikke lært hvilken formel man skal bruge til at løse denne opg:

R: 5 ohm, og R2: 8 ohm.

Batteriets elektromotoriske kraft også kaldet hvilespænding er 9 V. Den indre modstand er 1 ohm

Bestem strømmen I.

Bestem  Up


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar 2022 af mathon

Hvordan er modstandene R1 og R2 forbundet?


Svar #2
17. januar 2022 af anonymperson12

Parallelt:)


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. januar 2022 af mathon

Bestrem først erstatningsmodstanden for \small R_1\parallel R_2


Svar #4
17. januar 2022 af anonymperson12

Hvad er erstatningsmodstand?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. januar 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllll}\textup{Derefter:} \\&U_o=\left ( R_i+R_{erstat} \right )\cdot I \end{array}


Svar #6
17. januar 2022 af anonymperson12

men hvad er erstatningsmodstand?? Hvordan finder jeg I?


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. januar 2022 af mathon

                      \small \begin{array}{llllll} \frac{1}{R_{erstat}}=\frac{1}{5\;\Omega}+\frac{1}{8\;\Omega}=\frac{8\,\Omega+5\;\Omega}{5\;\Omega\cdot 8\;\Omega}=\frac{13\Omega}{40\;\Omega^2}\\\\ R_{erstat}=\frac{40}{13}\;\Omega \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. januar 2022 af mathon

\small \small \small \small \begin{array}{llllll}\textup{Derefter:} \\&U_o=\left ( R_i+R_{erstat} \right )\cdot I\\\\& I=\frac{U_o}{R_i+R_{erstat} }=\frac{9\;\Omega\cdot A}{\left (1.0+\frac{40}{13} \right )\;\Omega}=2.21\;A \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. januar 2022 af MandenMedMangeHatte

#0 At stille et spørgsmål vedrørende elektriske kredsløb og så ikke vedhæfte et billede af kredsløbet er åndsvagt.

Det er sammenligneligt med at stille spørgsmålet: "Er der længere til månen end på cykel?"

Vedhæft nu for pokker et billede af kredsløbet!


Svar #10
18. januar 2022 af anonymperson12

det er jeg virkelig ked af;(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

nu er jeg helt ked af det. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
18. januar 2022 af MandenMedMangeHatte

Du skal ikke være ked af det. Bare husk på at det er så godt som umuligt at hjælpe nogen hvis de ikke har vedhæftet HELE opgaven. Dette gælder ikke kun lektier, men alt hvad man har problemer med.


Skriv et svar til: Orbit B Kap. 4 Elektriske kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.