Fysik

usikker på formlen

06. februar 2022 af gymelev12369 - Niveau: C-niveau

jeg har en opgave jeg ikke forstår og er usikker over hvilken formel jeg skal bruge til at udrenge den

opgave i vedhæftet fil

Vedhæftet fil: Udklip.JPGdsfsdf.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2022 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. februar 2022 af peter lind

Da det ikke er oplyst hvad drinken består af må det antages at den har varmefylde som vand

m: Søgte masse

mvand. drinkens masse

mglas: massen af glas

mis: Massen af is

cvand: varmefylden for vand

cglas. Varmefylden for glas

Der bruges at afgivet varme = modtaget varme

m*cvand*(25-5) + mglas*cglas*(25-5)= mis*cis18 + mis*5


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. februar 2022 af ringstedLC

a)

\begin{align*} \textup{Isterningen\,smelter\,\textit{inden}}&\textup{\,nedk\o ling til }5^{\,\circ}\textup{C:}\\ \bigl(m_v\cdot c_v+m_g\cdot c_g)\cdot 20^{\circ} &= m_i\cdot\bigl(c_i\cdot 18^{\circ}+L_i+c_v\cdot 5^{\circ}\bigr) \\ m_i &\approx 23\,\textup{g} \\ \textup{Drinken\,p\aa\,100\,g fortyndes}&\textup{\,da\,med\,23\,g\,smeltevand.}\end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. februar 2022 af ringstedLC

eller:

\begin{align*} \textup{Isterningen\,\textit{smelter\,ikke}}&\textup{\,inden\,nedk\o ling\,til\,}5^{\,\circ}\textup{C:}\\ \bigl(m_v\cdot c_v+m_g\cdot c_g)\cdot 20^{\circ} &= m_i\cdot c_i\cdot 18^{\circ} \\ m_i &\approx 251\,\textup{g} \\ \textup{Derved\,undg\aa s\,fortynding}&\textup{, men\,det\,kr\ae ver\,et\,st\o rre\,glas.} \\ V_{is} &= \frac{m_{is}}{\rho_{is}}\approx 0.251\,\textup{L}\end{align*}


Skriv et svar til: usikker på formlen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.