Fysik

Længdeforkortelse med vinkel:

30. marts 2022 af JepJep123 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg skriver SRP om den specielle relativitetsteori, hvortil jeg har fået stillet en opgave som lyder således...

"Et tog bevæger sig med konstant fart ?? =1/4 ??. Toget passerer under en vejbro med en egenlængde pa° 20 m, der danner en vinkel pa° 30° med togbanen. Udregn længden af broen set fra toget (dvs. ma°lt i et koordinatsystem, der er i hvile i forhold til toget)."

Mit problem ligger lidt i vinklen... jeg har regnet mig frem til, at længden af vejbroen set fra toget har en længde på 19.4 meter, men jeg har ikke inkluderet vinklen i udregningen.

Jeg har overvejet om ikke man skal bruge et Minowski-diagram, og aflæse derfra? 

Jeg er forvirret :D 


Svar #1
30. marts 2022 af JepJep123

#0

Togets fart er 1/4 c.

v=1/4c.

Beklager :D


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. marts 2022 af SuneChr

Du har tilsyneladende udregnet vandrelængden \lambda således:

20=\frac{\lambda }{\sqrt{1-\frac{\left ( \frac{c}{4} \right )^{2}}{c^{2}}}}
End er jeg ikke Einstein - ej heller atomfysiker, - men skal hvilelængden 20 m ikke projiceres ned på
bevægelsesretningen, hvor den der får længden 10\sqrt{3}, som skal erstatte 20 ? 


Svar #3
30. marts 2022 af JepJep123

#2

Du har tilsyneladende udregnet vandrelængden \lambda således:

20=\frac{\lambda }{\sqrt{1-\frac{\left ( \frac{c}{4} \right )^{2}}{c^{2}}}}
End er jeg ikke Einstein - ej heller atomfysiker, - men skal hvilelængden 20 m ikke projiceres ned på
bevægelsesretningen, hvor den der får længden 10\sqrt{3}, som skal erstatte 20 ? 

Jeg er bestemt heller ikke hverken Einstein eller atomfysiker :D. Det kan sagtens være du har ret, men jeg synes stadig ikke jeg kan se hvor vinklen spiller en rolle...


Skriv et svar til: Længdeforkortelse med vinkel:

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.