Matematik

Oscillerende koncentrationer og egenværdier

04. april 2022 af MajaXm - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan svare man på det vedhæftede spørgsmål? 

Har regnet egenværdierne, men ved ikke hvordan man undersøger om der kan opstå periodiske oscillerende koncentrationer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. april 2022 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. april 2022 af peter lind

Du skal løse differentialligningerne. Du får enten sinus, cosinus eller exponentialfunktioner. Hvis nogle af løsningerne kun indeholder trigonometriske funktioner er det oscillerende funktioner. Svaret kan muligvis afhænde af værdierne af k'erne.

NB løsningerne kan findes at skifte basis til egenvektorene


Svar #3
05. april 2022 af MajaXm

#2

Du skal løse differentialligningerne. Du får enten sinus, cosinus eller exponentialfunktioner. Hvis nogle af løsningerne kun indeholder trigonometriske funktioner er det oscillerende funktioner. Svaret kan muligvis afhænde af værdierne af k'erne.

NB løsningerne kan findes at skifte basis til egenvektorene

Jeg har prøvet at løse differential ligning systemet i maple, via denne komando (se vedhæftet). 

Dette resultere dog i et meget langt output - det der svare til flere a4 sider. 

Der er en masse eksponential funktioner - men det er lidt svært at finde hoved og hale i det helle når outputtet er så langt. Gør jeg noget forkert? 

Man kan ikke blot finde ud af om der kan opstå periodiske oscillerende koncentrationer ud fra egenværdierne? Det synes jeg nemlig at spørgsmålet ligger lidt op til - men ved ikke hvordan man skulle gøre dette?

Og mange tak for hjælpen:))


Svar #4
05. april 2022 af MajaXm

#3
#2

Du skal løse differentialligningerne. Du får enten sinus, cosinus eller exponentialfunktioner. Hvis nogle af løsningerne kun indeholder trigonometriske funktioner er det oscillerende funktioner. Svaret kan muligvis afhænde af værdierne af k'erne.

NB løsningerne kan findes at skifte basis til egenvektorene

Jeg har prøvet at løse differential ligning systemet i maple, via denne komando (se vedhæftet). 

Dette resultere dog i et meget langt output - det der svare til flere a4 sider. 

Der er en masse eksponential funktioner - men det er lidt svært at finde hoved og hale i det helle når outputtet er så langt. Gør jeg noget forkert? 

Man kan ikke blot finde ud af om der kan opstå periodiske oscillerende koncentrationer ud fra egenværdierne? Det synes jeg nemlig at spørgsmålet ligger lidt op til - men ved ikke hvordan man skulle gøre dette?

Og mange tak for hjælpen:))

Har lige lagt mærke til at en af egenværdierne har algebraisk multiplicitet 2 - kan dette have indflydelse på om der kan opstå periodiske oscillerende koncentrationer? 

Den sidste genværdi er 0. 

Det ligner umiddelbart at egenværdien er negativ lige meget hvilke værdier k'erne antager 


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. april 2022 af peter lind

Hvis en egenværdi er -k  k>0 er løsningen sin(k*x)*egenværdien

Hvis en egenværdi er k  k>0 er løsningen e(k*x)*egenvektoren

multipliciteten = 2 betyder blot at der er to uafhængige egenvektorer

egenværdien 0 betyder at den tilsvarende egenvektor er konstant


Skriv et svar til: Oscillerende koncentrationer og egenværdier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.