Matematik

Matematik FP9 2018

07. april 2022 af soffi1301 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg er igang med at lave mat Af, men jeg forstår simpelhen ikke opgave 6 i opgavesættet. Nogen som har lavet den og kan hjælpe? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2022 af AskTheAfghan

Hej

Prøv at skrive ned, hvad opgaven siger, så vi kan se, hvad det drejer sig om. Du kan evt. tage et billede af din opgave. Vær præcis, hvad du skal have hjælp til.


Svar #2
07. april 2022 af soffi1301 (Slettet)

I opgave 6.1

skal du tegne retvinklede trekanter, der opfylder betingelse 1, og retvinklede trekanter, der opfylder betingelse 2.

Betingelse 1: Den retvinklede trekant skal have en side med længden 3 og en side med længden 4.

Betingelse 2: Den retvinklede trekant skal have en side med længden 12 og være ligedannet med en trekant, der opfylder betingelse 1.

6.1 Du skal undersøge, hvor mange forskellige retvinklede trekanter der opfylder betingelse 1, og hvor mange der opfylder betingelse 2. Du skal tegne skitser eller præcise tegninger af alle trekanterne og skrive mål på alle sider.


Svar #3
07. april 2022 af soffi1301 (Slettet)

Jeg har set mange forklaringer, men jeg forstår det simpelhen ikke.


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. april 2022 af Christianfslag

Først tegn en 3-4-5 trekant. Altså en trekant hvor kateterne er hhv. 3 og 4 lange, og hvor hypotenusen er 5.

Derefter tegn en lignende trekant, men hvor en af sidelængderne er 12. Dette betyder at den første skal skaleres enten 4x, 3x eller 2.4x.


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. april 2022 af Soeffi


Skriv et svar til: Matematik FP9 2018

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.