Matematik

Terrassen - Mundligt Matematik

13. april 2022 af Mikael0 - Niveau: 9. klasse

Hej alle sammen,

Jeg har seriøst virkelig brug for hjælp til alle opgaverne (Spørgsmålene kommer snart)

Jeg skal fremlægge i mundtligt matematik og jeg har ingen ide hvordan man løser opgaverne!

Opgaven hedder Terrassen 2 og er inde på den der hedder Prøveoplæg Til Mundtligt Matematik Af Maria Grundt Hagenbæk - https://bubbleminds.dk/produkt/proevesaet-til-mundtlig-matematik/

Jeg har lavet et forsøg på at lave opgaverne, men jeg fandt ud af det hele var forkert.

Mine styrker er ikke lige frem matematik, så jeg er ret dårlig til det.

Opgave ser sådan her ud:

Casper skal have anlagt ny terrasse. Caspers nye terrasse skal have form som et rektangel og han har
valgt at den skal bestå af firkantede fliser, som ikke må have nogle rette vinkler.


Hans nuværende terrasse har et areal på 48 m2. Casper vil gerne have at hans nye terrasse skal have
samme areal, men ikke nødvendigvis samme længde og bredde som den gamle.


Casper har læst på nettet at han, udover et lag med fliser, også skal sørge for følgende underlag til
hans nye terrasse:
• 10 cm bundsikringsgrus
• 12 cm stabilgrus
• 3 cm afrettergrus
• 1 pose fugesand pr. m2

Spørgsmål:

1. Giv et bud på formen på fliserne til Caspers terrasse – fliserne skal kunne tesselere
2. Undersøg hvilken længde og bredde Caspers terrasse kan have, hvis terrassen skal have et
areal på 48 m2
3. Undersøg hvor meget Caspers terrasse-projekt kommer til at koste ham – Brug prislisten på
bilag 1

(PRISERNE PÅ MATRIALERNE STÅR HER NEDE)

Støbesand 1 ton / 0,6 m3 = 974,64
Bundsikringsgrus 1 ton / 0,66 m3 = 980,66
Brolæggersand 1 ton = 830,63
Fugesand Pr. pose = 124,56
Dækbark 1 m3 / 0,5 ton = 1273,75
Betonfliser 1 m2 = 167,12
Perlesten 25 liter = 1105,00
Bakkemørtel 0,5 m3 på palle = 1093,75
Stabilgrus 1 ton / 0,54 m3 = 972,03
Faldgrus 1 ton / 0,62 m3 = 1148,05
Havemuld 1 ton / 0,7 m3 = 1222,76
Afrettergrus 1 ton / 0,71 = m3 969,36

Jeg har sat prøvesættet ind som en fil, så du kan komme ind på den og tjekke den ud for dig selv. Terrassen er nr. 2 og har en blå skrift i indholdsfortegnelsen

Hvis du gerne vil kontakte mig - Insta: safaresularikan

Jeg sætter virkelig stor pris for i kan hjælpe mig. Jeg kan give jer et shoutout i de sociale medier hvis i vil.

Jeg håber i ser frem til at kunne hjælpe mig med opgaverne. TAK!


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. april 2022 af ringstedLC

I stedet for at oprette en ny tråd med den samme opgave, så kom fx med dit bud på en beregning af mængderne til underlaget og dets pris.


Svar #2
13. april 2022 af Mikael0

#1

I stedet for at oprette en ny tråd med den samme opgave, så kom fx med dit bud på en beregning af mængderne til underlaget og dets pris.

Jeg vil meget gerne prøve, men jeg er ikke særlig god til matematik. Det er for svært for mig.

Jeg har prøvet flere gange og i flere timer kigget på opgaverne, men forstår det ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. april 2022 af ringstedLC

Laget af bundsikringsgrus skal dække 48 m2 og være 10 cm = 0.1 m tykt.

- Beregn dette rumfang.

Prisen for b.-grus er opgivet for 0.66 m3.

- Beregn prisen pr. kubikmeter og gang den med rumfanget.

Gør ligeledes for stabil- og afrettergrus. Og husk 48 p. fugesand.

Kom med et godt billede af en opstillet beregning på dette. Eller beskriv hvad du ikke forstår.

NB. Det nytter ikke bare at sidde og kigge på teksten, løsningen springer ikke lige pludselig op i hovedet af dig. Gør noget, vurdér resultatet og afgør om det var metoden!


Svar #4
14. april 2022 af Mikael0

#3

Laget af bundsikringsgrus skal dække 48 m2 og være 10 cm = 0.1 m tykt.

- Beregn dette rumfang.

Prisen for b.-grus er opgivet for 0.66 m3.

- Beregn prisen pr. kubikmeter og gang den med rumfanget.

Gør ligeledes for stabil- og afrettergrus. Og husk 48 p. fugesand.

Kom med et godt billede af en opstillet beregning på dette. Eller beskriv hvad du ikke forstår.

NB. Det nytter ikke bare at sidde og kigge på teksten, løsningen springer ikke lige pludselig op i hovedet af dig. Gør noget, vurdér resultatet og afgør om det var metoden!

Jeg sætter stor pris på det. Det er meget nemmere at forstå opgaverne nu.

Jeg skriver gerne en besked til dig herinde, hvis jeg ikke lige forstår noget.

Tak skal du have.

Tak skal du have.


Skriv et svar til: Terrassen - Mundligt Matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.