Fysik

Fysik: finde neutroner i kernen

20. april 2022 af Nora14 - Niveau: B-niveau

Hej 

Jeg har brug for hjælp i den nedenstående spørgsmål?

Hvilket af følgende 3 nuklider har flest neutroner i kernen:

2760Co,   2963Cu,    3163Ga

Jeg ved at for finde neutroner skal man trække kerne tal fra antal protoner, men ved ikke hvordan jeg kan brug det i spørgsmålet.  


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2022 af Eksperimentalfysikeren

Du skriver, at du skal trække kernetal fra antal protroner. Det er ikke rigtigt. Kernetallet er det samlede antal partikler i kernen.


Svar #2
20. april 2022 af Nora14

Nå, men hvad betyder det tal foran fx. 2760 Co 

Hvordan regner jeg så neutroner i kernen. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. april 2022 af AngelOneOne

Hej,

Du skal skelne mellem begræberne atomnummer og massetal (der du skriver som kernetal). Atomnummeret er grundstoffets atomnummer og er dermed lig med antallet af protoner i kernen. Massetallet er atomets masse i AMU (atom mass units - og den er ≈ 1). Så har du et atom der har atomnummer 27 og massetallet 60, så ved du, at atomet indeholder 27 protoner. Derfor må antallet af neutroner være = 60 (massetallet) - 27 (atomnummeret) = 33 neutroner.

Læs her for uddybende forklaring: https://kemi.androide.dk/4-atomer-og-grundstoffer/4-4-atomnummer-og-massetal/

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. april 2022 af Eksperimentalfysikeren

Tallene er skrevet forkert. 2760Co skulle være: 2760Co. Det nederste tal er atomnummeret, mens det øverste tal er atommassetallet.


Svar #5
21. april 2022 af Nora14

Meget tak, nu har jeg styr på det. 


Skriv et svar til: Fysik: finde neutroner i kernen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.