Biologi

Agglutination ved Type 0?

21. april 2022 af Mandenudensvarene - Niveau: A-niveau

Man siger jo at type 0 rhesus negativ er universaldonorblod, men jeg forstår ikke hvorfor når blodet jo indeholder både antistof A og antistof B. Burde det ikke agglutinere blodet lige meget hvad hvis man tilsætter det til en anden blodtype? Hvad har jeg misset?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2022 af AngelOneOne

Hej,

Det jeg tror du har misset er, at du har vendt det på hovedet ;o)

Det er rigtigt at en person med type 0, både danner antistoffer mod A- og B-sukker (blodet i sig selv indeholder ikke antistof mod A- og B-sukker - Det er dannes, hvis der bliver behov for det). Hvorfor Type 0 betegnes for universaldonorblod er fordi, det hverken indeholder A- eller B-sukker. Det betyder at Type 0 kan gives til alle tre typer i AB0 systemet. Type A har A-sukker og danner antistoffer mod B-sukkeret, og Type B har B-sukker og danner antistof mod A-sukkeret, men da Type 0 hverken indeholder A- eller B-sukker, kan det derfor uden risiko for antistofreaktion (hos modtageren af blodet), gives til både Type A og B (og selvfølgelig til type 0).

Derfor:

En person med Type A, kan modtage blod med Type A og 0, men ikke Type B
En person med Type B, kan modtage blod med Type B eller 0, men ikke Type A
En person med Type 0, kan modtage blod med Type 0, men ikke Type A eller B

Rhesus systemet er opbygget efter, om de røde blodlegemer har et proteinmolekyle (D) på overfladen. Rhesus(D) negative personer danner kun antistof, hvis man udsættes for blodlegemer med D molekylet på overfladen. Rhesus(D) positive personer danner ikke antistoffer mod Rhesus(D) negative blodlegemer. Derfor kan Type 0 Rhesus(D) negativ bruges på alle personer uanset blodtype og Rhesus-status.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Agglutination ved Type 0?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.