Kemi

AgCl=tungtopløsligt salt... hvorfor er EN-værdien kun 1,23??

05. maj 2022 af kallecarlo - Niveau: B-niveau

der noget som undre mig I forbindelse med vores forsøg om udfældning af ioner.
Vi har fået at vide at vi kan bestemme den kemiske bindings type ud fra EN-værdien:

0=ren kovalet 
Mellem 0 og 0,5 = upolær kovalent 
Mellem 0,5 og 2 = polær kovalent 
Større end 2 = ionbinding 


Men hvis man udregner de tungtopløslige saltes EN-værdi, så ligger de under 2, og kvalificeres derfor ikke som værende ionforbindelser ifølge ovenstående skema.
F.eks.

AgCl:
Ag = 1,93
Cl = 3,16
3,16 - 1,93 =1,23 

Mens de letopløselige salte har en EN-værdi på mere end  2, hvilket kvalificere dem som ionforbindelser ifølge ovenstående skema.


Hvorfor har de tungtopløslige salte ikke en EN-Værdi over 2?
Jeg er usikker på om jeg gør jeg noget forkert, eller om jeg har overset noget, og jeg har svært ved at finde noget i bogen om dette, er der en som kan guide mig ?


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Vil starte med at høre om du ved hvad EN er?

Brugbart svar (1)

Svar #2
05. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

EN betyder elektronegativitet. Altså hvor godt et atoms evne til at tiltrække elektroner er. Tungtopløselige salte har svært ved at blive opløst i vand. Tungtopløselige salte er dårligere til at tiltrække atomer.


Svar #3
05. maj 2022 af kallecarlo

Hej Omar95
Tak for svar.
Alt det du skriver er jeg klar over, men hvorfor har tungt opløselige salte en elektronegativitet på under 2 hvis det er en ionforbindelse ?

Brugbart svar (1)

Svar #4
05. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#3 Hej Omar95
Tak for svar.
Alt det du skriver er jeg klar over, men hvorfor har tungt opløselige salte en elektronegativitet på under 2 hvis det er en ionforbindelse ?

Det har jeg allerede svaret på.


Svar #5
05. maj 2022 af kallecarlo

Nej det har du ikke

Svar #6
05. maj 2022 af kallecarlo

Du har sat kun et skema ind som jeg allerede har forklaret i mit spørgsmål

Brugbart svar (1)

Svar #7
05. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#6 Du har sat kun et skema ind som jeg allerede har forklaret i mit spørgsmål

Sprang du det her over: Tungtopløselige salte er dårligere til at tiltrække atomer ?


Svar #8
05. maj 2022 af kallecarlo

Nej det gjorde jeg ikke… det forklare stadig ikke hvorfor AgCl anses som en ionforbindelse selvom den ikke overstiger en samlet elektronegativitet på 2.
But No worries, jeg har fået hjælp af en som har kapaciteten til at svare på mit Meget konkrete spørgsmål.

Brugbart svar (1)

Svar #9
05. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#8
Nej det gjorde jeg ikke… det forklare stadig ikke hvorfor AgCl anses som en ionforbindelse selvom den ikke overstiger en samlet elektronegativitet på 2.
But No worries, jeg har fået hjælp af en som har kapaciteten til at svare på mit Meget konkrete spørgsmål.

Der er ingen grund til at svare nedgørende. Mit svar var korrekt, jeg kan ikke gøre noget ved, at du ikke forstod det. For at tilføje noget ekstra, så er det også fordi det opfylder kriterierne for en ionforbindelse… metal + ikke-metal. Men det vidste du vel også.

Svar #10
06. maj 2022 af kallecarlo

jeg er virkelig ked af hvis du opfattede det som nedladende, det var ikke min mening. jeg mener dog stadig ikke dit svar var sæligt konkret, og jeg synes du svare meget patroniserende. det eneste jeg havde behov for at vide, er at der er at der er undtagelser for reglen om bindings type og EN-værdi. desuden består en ionforbindelse ikke altid af metal + ikke metal, det er et salt som består af metal + ikke metal, hydrogenfluorid  defineres jo også som ionforbindelse.


Svar #11
06. maj 2022 af kallecarlo

Og bare rolig jeg forstår alt hvad du skriver.


Brugbart svar (0)

Svar #12
06. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#10

jeg er virkelig ked af hvis du opfattede det som nedladende, det var ikke min mening. jeg mener dog stadig ikke dit svar var sæligt konkret, og jeg synes du svare meget patroniserende. det eneste jeg havde behov for at vide, er at der er at der er undtagelser for reglen om bindings type og EN-værdi. desuden består en ionforbindelse ikke altid af metal + ikke metal, det er et salt som består af metal + ikke metal, hydrogenfluorid  defineres jo også som ionforbindelse.

Så lærte jeg selv noget nyt!

#11

Og bare rolig jeg forstår alt hvad du skriver.

Super. Jeg kan godt have svært ved at forklare ting :)


Skriv et svar til: AgCl=tungtopløsligt salt... hvorfor er EN-værdien kun 1,23??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.