Matematik

Trekantstallene - udled algebraisk formel

22. maj 2022 af wekwekwok - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg arbejder med en opgave vedrørende trekantstallene. altså:

1, 3, 6, 10, 15, 21, 28, 36, 45, 55, 66

Jeg er blevet bedt om at udlede den rekursive formel, hvilket jeg fik til:

f_{n+1}=f_{n}+(n+1)

Jeg blevet nu bedt om at udlede den generellel formel for n, hvilket blive angivet til at være:

F_{n}=\frac{n*(n+1)}{2}

Hvordan udleder jeg denne formel algebraisk for at bevise den?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2022 af peter lind

Brug induktion


Svar #2
22. maj 2022 af wekwekwok

Hej jeg har læst op på induktion og forstår ikke fremgangsmåden og det har ikke været genemgået af vores lærer i pensum. I forhold til den specifikke opgave ligger der et løsningsforslag, da det er en gammel eksamensopgave. Jeg forstår ikke denne konkrete fremgangsmåde:

Hvordan er disse tal blevet genereret til finde ligningen? Jeg vil gerne lærer metoden. Forstår at n er et givent trin i trekantspyramiden.


Svar #3
22. maj 2022 af wekwekwok

Undskyld den givne forskrift er ikke givet i opgaven. Du skal selv udlede den. Min fejl, så virker induktion vel ikke?


Svar #4
22. maj 2022 af wekwekwok

Den første udtryk Fn=1+2+3...n     er vel alle n værdier, som angiver antallet af rækker i en trekantspyramide? Så dette udtryk er vel det samme i alle generelle formler for talrækker. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. maj 2022 af peter lind

Din rekursionsformel er forkert. Formlen er Fn+1 = Fn+n+2. n = 0, 1, 2...n Derefter kan du bruge metoden med at skrive formlen op forfra og baglæns og lægge dem sammen        


Svar #6
22. maj 2022 af wekwekwok

Ok ja jeg kan se fejlen. Nogen der kan forklare fremgangsmåden med " skrive formlen op forfra og baglæns og lægge dem sammen"? jeg forstår nemlig ikke fremgangsmåden og kan ikke finde en forklaring selv. Et link til en forklaring måske.


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. maj 2022 af peter lind

Du skriver at du er på en videregående uddannelse. Det tyder dine spørgsmål ikke på er rigtig. Ret din profil hvis den ikke er rigtig.

Jeg synes du selv du i #2 giver en god forklaring på hvorfor du kan bruge den formel. Hvis du ikke forstår den, kan jeg kun råde dig til at bruge metoden på for eks. med n = 9, 10 eller 11. Metoden kan iøvrigt ikke bruges generelt.

Jeg har også desværre en fejl i #5. Det rigtige skal være

Fn+1 = Fn + fn = Fn + n(n+1)/2 hvor  fn er differensrækken, som du angiver i #2

Jeg har selv lavet en fejl i


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. maj 2022 af Eksperimentalfysikeren

Nej! Fn+1 = Fn+ n+1. Fn er summen 1+2+3+...+(n-1)+n. Fn+1 er summen 1+2+3+...+(n-1)+n+(n+1).

Den algebraiske metode:

F3 = 1+2+3 = 3+2+1. 2F3 = 1+2+3+3+2+1, som skrives på to linier:

_____________________

  1+2+3

+3+2+1 =

  4+4+4

  = 3*4 = 12.

______________________


Skriv et svar til: Trekantstallene - udled algebraisk formel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.