Matematik

Rekursionsligninger - Diskret Matematik

06. juni 2022 af Arbejdshesten - Niveau: A-niveau

Har undersøgt flere kilder, men er stadig i tvivl om, hvad rekursionsligninger helt bestemt er?

Udnytter man facit til at beregne den næste løsning, fx. for at finde yinddrager jeg svaret fra y1 i y2?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2022 af Anders521

#0 Èn forklaring kan være at en rekursionsligning er en ligning der beskriver hvordan et (tal)/element i en (tal)følge skal beregnes.


Svar #2
06. juni 2022 af Arbejdshesten

Forstået, men det der forvirre mig er homogen og inhomogen. I en homogen rekursionsligning er b(n) ekskluderet da den er lig 0?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2022 af Anders521

#2 Forskellen ved opstillingen af den homogen og den inhomogen er at den sidstnævnte har et ekstra led på sig. Ja, det kan godt kaldes for b(n) - en funktion der afhænger af n.


Svar #4
06. juni 2022 af Arbejdshesten

Modtaget, apropos den partikulære og fuldstændige løsning. Den partikulære vil vel kun være for en bestemt værdi, hvori den fuldstændige er lidt mere kompliceret, som jeg har svært ved at forstå.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. juni 2022 af Anders521

#4 ... Kom et (enkelt) eksempel ;-)


Svar #6
07. juni 2022 af Arbejdshesten

Det kunne fx være den fulde løsning til rekursionsligningen her:)
Altså skal man have sætningen for den fulde løsning og indsætte den i ligningen? Problemet er bare, jeg ikke kender fremgangsmåden til det.

Brugbart svar (0)

Svar #7
07. juni 2022 af SuneChr


 


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. juni 2022 af SuneChr

y0 = 10/1
y1 = - 5/1
y2 =    5/2
y3 =  - 5/4
....
Den efterfølgende er den foregående gange med 1/og med modsat fortegn.


Skriv et svar til: Rekursionsligninger - Diskret Matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.