Matematik

Parallelle vektorer

17. august kl. 23:28 af Josefine000 - Niveau: B-niveau

Jeg har fået til opgave at bestemme et bogstav (t) så to vektorer er parallelle, opgaven skal besvares i hånden. Jeg har før haft om vektorer men jeg har desværrer aldrig forstået mere end de mest simple ting. Hvis nogen der ved mere end jeg vil hjælpe med at forklare det ville jeg være meget taknemlig. 

Vh Josefine 

Svar #1
17. august kl. 23:29 af Josefine000

Brugbart svar (1)

Svar #2
18. august kl. 00:57 af SuneChr

Der gælder
    a || b  ⇔  a^ • b = 0
For a = (a1 , a2) og b = (b1 , b2) haves til løsning af ligningen
   - a2b1 + a1b2 = 0

Brugbart svar (1)

Svar #3
18. august kl. 09:00 af mathon

Måske er du vant til
                                     Parallelle vektorers determinant er lig med nul

\small \begin{array}{llllll} \widehat{\overrightarrow{a}}\cdot \overrightarrow{b}=\textup{det}\left ( \overrightarrow{a},\overrightarrow{b} \right )=\begin{vmatrix} -2 &-3 \\ -3t-3& -4t-3 \end{vmatrix}=-2\cdot \left ( -4t-3 \right )-\left ( -3t-3 \right )\cdot \left ( -3 \right )=0 \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. september kl. 08:10 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \widehat{\overrightarrow{a}}\cdot \overrightarrow{b}=\textup{det}\left ( \overrightarrow{a},\overrightarrow{b} \right )=&\begin{vmatrix} -2 &-3 \\ -3t-3& -4t-3 \end{vmatrix}=-2\cdot \left ( -4t-3 \right )-\left ( -3t-3 \right )\cdot \left ( -3 \right )=0\\\\& 8t+6-9t-9=0\\\\& -t-3=0\\\\& t=-3 \end{array}

Skriv et svar til: Parallelle vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.