Dansk

Jeg har skrevet et essay men jeg er ikke sikker på om den opfylder kravene

20. august 2022 af vaile - Niveau: 9. klasse

Jeg har skrevet et essay men jeg er ikke sikker på om den opfylder kravene til et essay. den skal afleveres om en uge.

Essayet:

I disse dage er Sociale medier blevet en del af vores hverdag. Familiemedlemmer holder kontakten over fx. Facebook, WhatsApp, Instagram, osv. Sociale medier ændrer ikke kun vores opfattelse af verden. De sociale medier fører vores kommunikation online. 

 Der er opstået mange sociale medier gennem tiden men meget mærkeligt er næsten enhver mening, der udtrykkes i den digitale offentlighed, med hvert ord, hver video, hvert billede, hvert delt indhold handler altid om promovering af ens egne virksomheder. Hvorfor skulle folk ellers ønske konstant at kommunikere alle deres tanker til de sociale medier. Igennem tiden er vi blevet uopmærksomme på vores sociale samvær. Vi har mobiltelefoner der vibrerer ved middagsbordet, i skolen og alle andre steder og vi er nødt til at tage den ud af lommen. 

 Mobiltelefoner giver homoseksuelle i arabiske lande mulighed for at have kommunikation med hinanden omkring følsomme emner såsom forhold og mere når homoseksualitet er forbudt i de arabiske lande. 

 Engang postede jeg en TikTok som jeg tænkte ikke vil få visninger, lige pludselig kommer der et vandfald af millioner visninger og 500 hundredetusind likes.  

Det er uundgåeligt at ignorere faktummet, at sociale medier i dag spiller en stor rolle i teenageres liv. De fleste unge bruger mindst en time på disse populære sociale netværkssider. Mens sociale medier på den ene side ser ud til at bringe folk sammen og forbinde, skaber det på den anden side social isolation da unge mennesker har en tendens til at bruge mange timer på disse apps har de sjældent interaktion ansigt til ansigt. Ifølge lægerne kan social isolation føre til en række følelsesmæssige, psykologiske, fysiske og mentale problemer, der inkluderer angst og depression. 

 Sociale netværk viser tydeligt de positive og negative effekter på unge. Det er op til personen selv om han eller hun vil fortsætte med at bruge sociale medier. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2022 af kravlundis

Om dit essay opfylder folkeskolens formelle krav, kan jeg ikke svare dig på. Til gengæld kan jeg svare dig, at dit essay indeholder mange forvirrende sætningskonstruktioner. 

For eksempel: 

"I disse dage er Sociale medier blevet en del af vores hverdag." Hvad er "disse dage"? Sidste uge, i dag, i år? Desuden skal "Sociale" skrives med lille "s", eller også skal "medier" skrives med stort "M". 

"Mobiltelefoner giver homoseksuelle i arabiske lande mulighed for at have kommunikation kommunikere med hinanden." "Homoseksuelle i arabiske lande"  er helt utroligt specifikt - jeg er sikker på, at du kan komme med et bedre eksempel. Uddyb også, hvad pointen med afsnittet er. 

"Engang postede jeg en TikTok som jeg tænkte ikke vil få visninger, lige pludselig kommer der et vandfald af millioner visninger og 500 hundredetusind likes." Uddyb, uddyb, uddyb; hvordan hænger det sammen med resten af essayet, at du engang postede en TikTok der gik viralt. Derudover er du også nødt til at forklare din læser, hvad TikTok er - du kan ikke gå ud fra, at enhver der læser dit essay ved hvad det drejer sig om. 

... og der er en del flere af samme skuffe. Få evt. en ven eller forældre til at læse din tekst igennem - det tror jeg ville gøre underværker. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. august 2022 af kravlundis

PS: Dit "essay" kommer slet ikke ordentligt i dybden med problemstillingen. Din konklusion lader egentlig ikke til at være baseret på noget af det, der præsenteres i resten af teksten (og så er den, ligesom tekstens øvrige dele, for kort). Det er også svært at besvare et så komplekst spørgsmål som dit på kun 300 ord, men det er vel folkeskolen i en nøddeskal. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. august 2022 af Stygotius

Du er nødt til at forklare om  du mener et essay i den rigtige forstand eller det som undervisningsministeriet mener med sin idiotiske nye betegnelse. Et rigtigt essay er en litterær genre, som er en blanding af skønlitteratur og sagprosa. (Se danske eksempler af Jacob Paludan, Frank Jæger, Knud Hjortø Ludv.Holberg o.a.)

Du vil gøre klogt i at undersøge forskellen på punktummer og kommaer .....og deres brug.


Skriv et svar til: Jeg har skrevet et essay men jeg er ikke sikker på om den opfylder kravene

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.