Biologi

Hjælp til forståelse af SNP og restriktionsanalyse

10. september 2022 af Policy - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp. Jeg bliver bedt om at beskrive, hvad resultatet af restriktionsanalysen, men forstår ikke, hvordan man aflæse figurene her? 

Har indsat billede af figurene.

Mvh.

Forvirret studerende 


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. september 2022 af Heptan

Personer med diabetes 2 genet får klippet deres DNA, hvorimod rask DNA ikke klippes. Som det ses af figuren, har person 2 og 3 små DNA-stykker, og person 1 har et stort DNA-stykke. Dvs. person 2 og 3 har diabetes 2 genet.


Svar #2
10. september 2022 af Policy

Men er person nr. 2 så mere disponeret for diabetes, da den ikke har et gen som er normalt/“rask”?

Den måde jeg læser det på er, at person nr. 3 har et DNA-fragment, som befinder sig henne ved den negative Pol, hvorpå de to andre DNA-fragment begynder sig over ved den positive Pol, fordi de som du selv skriver er blevet klippet i stykker, men fordi person nr. 3 har et rask gen, så er personen mindre disponeret for diabetes 2 end person nr. 2?

Eller er jeg helt galt på den og har forstået det forkert?

Mvh.

Forvirret studerende

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. september 2022 af Heptan

Ja det kan man godt sige. Jeg forstår det som, at person 3 har både raske og "defekte" gener.


Skriv et svar til: Hjælp til forståelse af SNP og restriktionsanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.