Matematik

Hjælp til opgave

14. september 2022 af Nk1456 - Niveau: 9. klasse

Hej derude 

Jeg har løst opgaven som jeg har vedhæftet et billede af nedenunder. Jeg ved godt at det er påstand to der er falsk. Dog ville jeg bare høre om der er nogle derude der kan forklare på en mindre kringlet måde end jeg har, hvorfor de to andre er sande. 

Tak på forhånd. 

Vedhæftet fil: Billede af opgave.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. september 2022 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. september 2022 af peter lind

Du kan bare se på tegningen i figuren ovenfor. Tegningen blev give et forkert forhold på x og y retningen, da jeg kopierede over


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. september 2022 af Sveppalyf

Du bliver ikke bedt om at bevise de to sande påstande. Du skal bevise at påstand 2 er forkert, og det kan du gøre ved at komme med et eksempel hvor påstanden ikke er sand. Du kan altså tegne en rombe hvor diagonalerne har forskellig længde.


Svar #4
15. september 2022 af Nk1456

Det har jeg gjort, men min lærer bad også om at jeg forklarede hvorfor de andre var sande.

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. september 2022 af ringstedLC

Din lærer er en snedig. Han vil sikre sig, at du ikke bare gætter det rigtige svar.

Påstand 1 - Vinkelrette diagonaler:

I romben er siderne lige lange. To sider og en diagonal danner så en ligebenet trekant med siderne som ben. Højden fra topvinklen er sammenfaldende med den anden diagonal.


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. september 2022 af ringstedLC

Påstand 3 - Diagonalernes midtpunkt:

Højden og vinkelhalveringslinjen fra topvinklen i en ligebenet trekant er sammenfaldende. De deler derfor trekanten i to kongruente trekanter. Romben består altså af fire ens trekanter.


Svar #7
18. september 2022 af Nk1456

Tak skal du have.

Skriv et svar til: Hjælp til opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.