Matematik

Definitionsmængde af funktioner! AKUT!

26. september 2022 af BeesWithTeeth - Niveau: B-niveau

Godaften, håber der sidder et matematik geni vågen til at hjælpe mig. Jeg havde overset en opgave jeg manglede, og jeg er simpelthen så træt, at jeg dårligt ved hvem jeg selv er.

Jeg skal finde en passende definitionsmængde til følgende funktioner:

R(X)=-0,079x^2+140,95x

C(x)=0,0001x^3-0,12x^2+53x

DB(X)=-0,0001x^3+0,041x^2+87,95x

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. september 2022 af SuneChr

Som funktionerne står der, har de alle tre ingen definitionsbegrænsninger.
     x ∈ R      eller      -\infty <x<\infty
Hvorfor bruger du det store X ?  Lille x er den variable, og skal på samme måde indgå i leddene i
polynomierne.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. september 2022 af Anders521

#1 Ingen definitionsbegrænsninger??? Nu har trådskriven ikke sat funktionerne i en sammehæng, men ud fra lign. stillede opgaver i SP, må der være tale om følgende:

    R = "omsætningsfunktionen"                                                                                                                                  C = "omkostningsfunktionen"                                                                                                                              DB = "dækningsbidragsfunktionen"                                                                                                                           x = "afsætning i stk."

Altså må funktionerne have en definitionsbegrænsning.


Skriv et svar til: Definitionsmængde af funktioner! AKUT!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.