Matematik

Enheder i formler + Omskrivning af formler.

28. september 2022 af DatLaiNo - Niveau: Universitet/Videregående

Hej studieportalen,
Har fået nogle opgaver, og jeg sidder total fast i hvordan de løses. Jeg har derfor brug for en god og grundig forklaring på hvordan jeg laver disse opgaver. Gerne også en simpel forklaring. På forhånd siger jeg tak for hjælpen. Jeg har dog prøvet mig frem med den første. Håber nogle kan hjælpe :). Bemærk har ikke kun brug for facit men også udregningen på hvordan jeg kommer frem til facit, så jeg har en ide om hvad jeg laver.

 

Vedhæftet fil: Hjælp studieportalen.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. september 2022 af Eksperimentalfysikeren

Kan du ikke sende dem som billede eller PDF? Det er ret generende at skulle gemme et word dokument og så skulle rydde op bagefter.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. september 2022 af StoreNord

Erstat højresidernes formeltegn med deres respektive enheder med regneoperatorer imellem og beregn udtrykket som algebra.


Svar #3
28. september 2022 af DatLaiNo

Her er den som PDF Eksperimentalfysikeren :D

Vedhæftet fil:Hjælp studieportalen.pdf

Svar #4
28. september 2022 af DatLaiNo

Jeg er ikke lige helt med, tror jeg skal bruge et par udregninger, til den forklaring.


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. september 2022 af StoreNord

I den første:    Hvad er enheden for s?       og     Hvad er enheden for lambda?


Svar #6
28. september 2022 af DatLaiNo

Lambda er enheden i: W/mK
S er enheden i: m

Det jeg så tænker er når man har en meter som man ganger med en meter bliver det altid m2. Derfor har jeg skrevet at R = W/m2K. Hvis det er rigtig er det da forholdsvis simpel, men når man kommer lidt længere ned står jeg helt af.


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. september 2022 af StoreNord

Ja. I 5) skal dividere fi's enhed produktet af enhederne i nævneren.

Skriv regnestykkerne med rigtige brøkstreger!
Husk at "løfte" potenserne!


Svar #8
28. september 2022 af DatLaiNo

Det giver ingen mening i mit hoved, kan du muligvis skrive en udregning med forklaring? Så det lidt nemmere og sætte sig ind i.


Svar #9
28. september 2022 af DatLaiNo

Har været svend som vvs'er i 8 år, og er lige startet i skole. Så det er utrolig svært.


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. september 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. september 2022 af StoreNord

a5)
Nævneren er:
                        \left ( \frac{kJ}{kg} \cdot K \right )*\frac{kg}{m^{3}}*K

reducer dèn først (hvis du også tror på, at den er rigtig)


Svar #12
28. september 2022 af DatLaiNo

Men spørgsmålet er hvad er  qv, altså hvilken enhed? Bare så vi lige er enig for i mine øjne ser det der hammer forvirrende ud StoreNord.


Brugbart svar (1)

Svar #13
28. september 2022 af StoreNord

Du kan i hvert fald forkorte kg væk. Og når du skal dividere nævneren op i tælleren, forsvinder også m³.
Gør det så godt, du kan. Så kan du ikke gøre det bedre.
Jeg kan måske heller ikke gøre det perfekt. Bare det man skriver er rigtigt, så kan det ikke gå helt galt.


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. september 2022 af StoreNord

Nååh nej, det er forkert.     m³ forsvinder da ikke!


Brugbart svar (0)

Svar #15
28. september 2022 af ringstedLC

a) 2.

\begin{align*} \Phi &= U\cdot A\cdot \Delta t \\ \left \lfloor \Phi \right \rfloor &= \left \lfloor U \right \rfloor\cdot \left \lfloor A \right \rfloor\cdot \left \lfloor \Delta t \right \rfloor \\ \left \lfloor \Phi \right \rfloor&= \frac{\textup{W}}{\textup{m}^2\cdot \textup{K}}\cdot \textup{m}^2\cdot \textup{K}=\textup{W}\end{align*} 


Brugbart svar (0)

Svar #16
29. september 2022 af ringstedLC

a) 3.

\begin{align*} p_H=H\cdot (\rho _{luft}-\rho _{gas})\cdot g\Rightarrow \left \lfloor p_H \right \rfloor &= \left \lfloor H \right \rfloor\cdot \left \lfloor \Delta \rho \right \rfloor\cdot \left \lfloor g \right \rfloor \\ &= \textup{m}\cdot \frac{\textup{kg}}{\textup{m}^3}\cdot \frac{\textup{m}}{\textup{s}^2} \\ \left \lfloor p_H \right \rfloor &= \textup{m}\cdot \frac{\textup{kg}}{\textup{m}^3}\cdot \frac{\textup{N}}{\textup{kg}}=\frac{\textup{N}}{\textup{m}^2} \end{align*}

(pH er et tryk, ikke en opdrift)


Brugbart svar (0)

Svar #17
29. september 2022 af ringstedLC

a) 4.

\begin{align*} v=\frac{q_v}{A}\Rightarrow \left \lfloor v \right \rfloor &= \frac{\left \lfloor q_v \right \rfloor}{\left \lfloor A \right \rfloor} \\ &= \frac{\frac{\textup{m}^3}{\textup{h}}}{\textup{m}^2} \\ \left \lfloor v \right \rfloor &= \frac{\textup{m}^3}{\textup{h}\cdot \textup{m}^2}=\frac{\textup{m}}{\textup{h}} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #18
29. september 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #19
29. september 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll}\\\textup{eller noteret:}&& q_v=&\frac{\Phi }{c_P\cdot \rho \cdot \Delta t} \Rightarrow \left [q_v \right ] = \frac{\left [ \Phi \right]}{\left [ c_P \right]\cdot \left [ \rho \right ]\cdot \left [ \Delta t \right ]} \\\\ &&& \frac{\mathrm{\frac{J}{s}}}{\frac{\textup{ J}}{\textup{kg}\,\cdot \,\textup{K}}\cdot \frac{\textup{kg}}{\textup{m}^3}\cdot K} \\\\&&& \frac{\mathrm{\frac{J}{s}}}{\frac{\textup{J}}{\textup{m}^3}}=\frac{\mathrm{\frac{J}{s}}\cdot \textup{m}^3}{\textup{J}} =\frac{\textup{J}\cdot \textup{m}^3}{\textup{s}\cdot \textup{J}} = \frac{\textup{m}^3}{\textup{s}} \end{array}


Skriv et svar til: Enheder i formler + Omskrivning af formler.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.