Matematik

Cirkler

03. oktober 2022 af laer4324 - Niveau: B-niveau

Jeg har en opgave jeg slet ikke forstår. Ved ikke hvordan jeg skal starte med den. Noget nogen kan hjælpe med

Den er vedhæftet her 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. oktober 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. oktober 2022 af ringstedLC

a) Cirklen har radius = |CP|. Brug punktafstandsformlen.

Se eventuelt din anden opgave, https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2055873 igen.


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. oktober 2022 af ringstedLC

b) 

\begin{align*} CP:y &= a_{CP}\cdot x+b \\ a_{CP} &= \frac{y_P-y_C}{x_P-x_C} \\ \textup{Tang}_P:y &= a_{tang}\cdot x+b \\ Cp \perp \textup{Tang}_P \Rightarrow a_{CP}\cdot a_{tang} &= -1 \qquad\textup{formel (48)} \\ a_{tang} &= \frac{-1}{a_{CP}}=... \\ y_P &= a_{tang}\cdot x_P+b \Rightarrow b=... \\\textup{Tang}_P:y&= ... \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. oktober 2022 af Freyseee

Her er til den første del af opgaven :)

Først finder du radius af cirklen ved at finde afstanden mellem C og P. Dette gøres med afstandsformlen:

|CP| = sqrt((x_2 - x_1)^2 + (y_2-y_1)^2 )

(sqrt er kvadratrod)


Derefter sætter du ind i den generelle ligning for en cirkel

(x - a)^2 + (y - b)^2 = r^2

hvor a er x-koordinatet for cirklens centrum og b er y-koordinatet for cirklen centrum. Altså punkt C koordinator. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. oktober 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textup{Cirklen:}\\&&(x-a)^2+(y-b)^2=r^2\\\\ \textup{har i punktet}\\ \left ( x_o,y_o \right )\textup{ tan-}\\ \textup{gentligningen:}\\&&(x_o-a)\cdot (x-a)+(y_o-b)(y-b)=r^2 \end{array}


Skriv et svar til: Cirkler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.