Matematik

Hjælp til opgave

22. oktober 2022 af Nk1456 - Niveau: 9. klasse

Hej derude 

Jeg havde oprettet en tråd mht. hjælp til en opgave. Dog er tråden gået "død" og det ser ikke ud til at jeg kan få hjælp derinde. Derfor håber jeg det er ok at jeg stiller spørgsmålet igen i denne tråd, dog hvis der er nogle der kan må de gerne lukke denne tråd og svare inde i den anden som jeg har lavet. Ellers ville det være dejligt, hvis jeg kunne få hjælp her. 

Spørgsmålet (billede vedfætet):

De to betingelser er: 

To af firkantens vinkelspidser deler trekantens ene side i tre lige lange linjestykker.

Firkanten har vinkelspidser på alle trekantens sider

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2022 af PeterValberg

Jeg citerer lige betingelserne for at benytte dette forum:

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i for

Beskriv lige, hvad du allerede har gjort, tænkt, forsøgt, mht. opgavens besvarelse 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
23. oktober 2022 af Nk1456

Jeg har forsøgt at indtegne en vilkårlig rombe og en vilkårlig trekant og indsat en skyder på vinklen der er 90 grader. Efter jeg har gjort vinklen hhv spids og stump har jeg fundet ud af at det ikke er muligt at indtegne en rombe i en trekant (det kan være at jeg tager fejl). Jeg vil vide om der kunne være en forklaring på, hvorfor det ikke er muligt eller måske er muligt. Jeg kan nemlig ikke selv finde forklaringen.

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. oktober 2022 af jl9

Hvis man først tegner en vilkårlig rombe, og derefter de to små trekanter - til venstre og højre for.

De to små trekanter har 2 sider som er lige så lange som rombens sider. Det er altså ligebenede trekanter. Derfor har de hver især 2 ens vinkler, som må svare til det halve af de 2 vinkler fra romben hver især.

Det giver at summen af de 2 vinkler i den store trekant (nederst til venstre og til højre) må være halvdelen af summen af de 2 vinkler fra romben.


Svar #4
23. oktober 2022 af Nk1456

Hvad kan man sp konkludere ud fra dette? Jeg ved godt det skal skæres lidt ud i pap, undskyld

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. oktober 2022 af jl9

Man kan konkludere hvad vinklen er, øverst i den store trekant


Svar #6
23. oktober 2022 af Nk1456

Altså er det ikke muligt at opfylde betingelserne, hvis trekanten ikke er retvinklet, tak

Skriv et svar til: Hjælp til opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.