Matematik

Skæringspunkt mellem to ligninger

24. oktober 2022 af Shabb - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg har denne opgave, som omhandler skæringpunkt mellem to linjer.  Jeg ikke har kunne finde noget om det herinde, og håber derfor en af jer har lyst til at hjælpe mig! Jeg har vedhæftet billede af opgaven nedenunder. Opgaven skal løses i TI-Nspire :)

På forhånd tak for hjælpen!

Vedhæftet fil: opgaave2.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. oktober 2022 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. oktober 2022 af mathon

Du har to ligningen med to ubekendte af første grad:

                       \small \begin{array}{llllllll}&& \begin{array}{lll} 2x+3y&=-1\\ -x+2y&=4&\textup{Denne ganges med 2} \end{array}\\\\\\&& \begin{array}{lll} 2x+3y&=-1\\ -2x+4y&=8&\textup{Ligningerne adderes} \end{array}\\\\&& 7y=7\\\\&& y=1\textup{ som inds\ae ttes i}\quad -x+2y=4\\\\&& -x+2\cdot 1=4\\\\&& -x=4-2=2\\\\&& x=-2\\\\ \textup{Sk\ae ringspunkt:}\\&&S=(-2,1) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. oktober 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textup{Spidse vinkel:}\\&& \cos\left ( V_{\textup{spids}} \right )=\left | \frac{\bigl(\begin{smallmatrix} 2\\3 \end{smallmatrix}\bigr)\cdot \bigl(\begin{smallmatrix} -1\\2 \end{smallmatrix}\bigr)}{\sqrt{2^2+3^2}\cdot \sqrt{(-1)^2+2^2}} \right |=\left |\frac{ 2\cdot (-1)+3\cdot 2)}{\sqrt{13}\cdot \sqrt{5}} \right |=\frac{4}{ \sqrt{65}}\\\\&& V_{\textup{spids}}=\cos^{-1}\left ( \frac{4}{ \sqrt{65}} \right ) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. oktober 2022 af mathon

              Din overskrift er noget vrøvl.

              Ligninger har intet skæringspunkt;
men
              de ligningerne tilknyttede grafer kan have et eller flere skæringspunkter.


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. oktober 2022 af StoreNord

Opgaven skal løses i TI-Nspire :)

https://www.youtube.com/watch?v=XTFxC5vgEcc


Skriv et svar til: Skæringspunkt mellem to ligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.