Fysik

Kraftmåler som vægt

02. december 2022 af Mathian - Niveau: 7. klasse

Hej jeg skal lave et forsøg med 7 klasse imorgen, der handler om hvordan de kan finde en genstands masse når man kender tyngdekraften, der virker på genstanden. 

Jeg kunne ikke finde vejledningen til opgaven, nogen der kan hjælpe mig videre en besvarelse så jeg er helt sikker. 


Svar #1
02. december 2022 af Mathian

Også den opgave med 

masse tyngdekraft beregnet masse. 

jeg søger helst et eksempel, og gerne et beregnet eksempel, så jeg er helt sikker. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. december 2022 af SuneChr

Benyt Newtons 2. lov
K = mg  hvor g = 9,82 m/sek2
Når fjedervægten viser K Newton er massen K/9,82 kg
Vi skal altså dividere fjedervægtens visning med 9,82.


Svar #3
02. december 2022 af Mathian

Mange tak Sune, du er altid til at regne med!!!! 

I opgave 2

Masse                   Tyngdekraft.                      Beregnet masse




Kan du give et eksempel? Bare et hypotetisk et, med en visning af hvordan du har beregnet den? Er lidt usikker på hvad beregnet masse står for. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. december 2022 af SuneChr

Masse = dét, en skålvægt måler               Tyngdekraft = dét, fjedervægten viser                      

                    0,1 kg                    0,1 kg · 9,82 m/sek2  =  0,982 kg·m/sek2 = 0,982 N  (Newton)
                      1 kg                       1 kg · 9,82 m/sek2  =   9,82 kg·m/sek2 = 9,82 N  (Newton)
                     10 kg                     10 kg · 9,82 m/sek2  =   98,2 kg·m/sek2 = 98,2 N  (Newton)
                      ...                                 ...
En lidt grov regel, men ganske god:  1 N er 100 g .
Eller bedre:   100 g trækker fjederen 1 N ud.
 


Svar #5
02. december 2022 af Mathian

Det giver god mening. Ved du hvad beregnet masse refererer til? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. december 2022 af OliverHviid

Den beregnede masse er den som I beregner. I bruger formlen som Sune har forklaret ovenover, dvs. K= mg. Man isolerer så massen, m, ved at dividere med g (tyngdeaccelerationen) på begge sider og får

m= K/g.

Eks.:

I måler en kraft på 5 N og ønsker at finde massen. Vi indsætter i formlen:

m= 5 N/ 9,82 m/s2= 0,509 kg.

Dette passer også godt med den grove regel som Sune nævner i #4 - altså at 1 N er 100 g.


Skriv et svar til: Kraftmåler som vægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.