Biologi

Please forklar mig - jeg forstå ikke facit (2 linjer)

21. december 2022 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Opgave: 

Desværre for patienten går der infektion i operationssåret, som breder sig til hele underbenet, og medfører, at underbenet må amputeres. Hvilken nekroseform vil man se i det døde væv og hvorfor?

Facit
Typisk vil den primære nekroseform være en koagulationsnekrose, som involverer flere vævslag. Koagulationnekrose ses typisk ved iskæmi. 

En følgende tilstedeværelse af mikroorganismer, såsom ved superimposering med bakterier, resulterer ofte i en liquefaktiv nekrose grundet akkumulation af store mængder inflammatoriske celler, der frigiver vævsnedbrydende enzymer.

Er der en, der kan forklare det, der er markeret med fed? 

På forhånd mange tak 


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. december 2022 af Justitia

Jeg er ikke sikker, men mit bud ville være; en overvældende ophobning af bakterier, som ofte resulterer i vævsdød pga. akkumulation af de store mængder betændte celler, der frigiver vævsnedbrydende enzymer.

DrNielsen kan sikkert hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. december 2022 af DrNielsen

Superimposering = placere eller lægge oven på noget i forvejen eksisterende. I medicinsk kontekst en sekundær infektion. Det er ikke et begreb der bruges ret tit. JEg har aldrig hørt det i en klinisk kontekst.

Justitias fortolkning er udemærket.

De cellulære mekanismer i inflammation kan man videre uddybe men det fornemmer jeg ikke er nødvendigt her.


Skriv et svar til: Please forklar mig - jeg forstå ikke facit (2 linjer)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.