Fysik

Mekanisk energi - bremsers temperaturstigning, Vejen til Fysik AB1, Opgave 79, (Knud Erik Nielsen og Esper Fogh)

23. december 2022 af ca10 - Niveau: B-niveau

Opgave 79

Skivebremserne i en bil, der vejer 1500 kg, består af 20 kg jern. Bilen kører 80 km/t, da føren får øje på en forhindring og bremser helt op.

a) Beregn bilen kinetiske energi før opbremsningen

Mit forsøg:

Omregner først km/t til meter/sek

                 80000 m

80 km/t = ------------- = 22,22 m / s

                  3600 s 

Ekin = (1/2) • m • v2 = (1/2) • 1500 kg • (22,22 m/s) =  370296 J = 370 kJ

b) Vi tænker os, at al energien ved gnidning omdannes til varmeenergi i bremserne.

Beregn bremsernes temperaturstigning.

Mit forsøg:

Jerns smeltevarme er 275 kJ/kg 

Mit spørgsmål er hvordan beregner man den temperaturstigning ?

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. december 2022 af ringstedLC

b) Skiverne skulle helst ikke smelte. Brug:

\begin{align*} Q=E_{kin} &= m\cdot c_{Fe}\cdot \Delta T \end{align*}


Svar #2
23. december 2022 af ca10

Tak for svaret 

Jeg ser nærmere på.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. december 2022 af Skvibimigger

Husk at hastigheden skal være i anden.

 

For at beregne bilens kinetiske energi før opbremsningen, kan du bruge formlen for kinetisk energi:

KE = 1/2 * m * v²

hvor KE er den kinetiske energi, m er masseobjektet, og v er objektets hastighed.

Når du indsætter de værdier, der er angivet i spørgsmålet, får du:

KE = 1/2 * 1500 kg * (80 km/t)² = 1/2 * 1500 kg * 6400 (km/t)² = 4800000 (kg*(km/t)²)

Enheden for kinetisk energi er typisk joule (J), så du kan konvertere resultatet til joule ved at multiplicere med konverteringsfaktoren 1 J/kg*(km/t)²:

KE = 4800000 (kg*(km/t)²) * 1 J/kg*(km/t)² = 4800000 J

Derfor er bilens kinetiske energi før opbremsningen 4800000 joule.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. december 2022 af Skvibimigger

Varmekapaciteten for jern (Fe) er omtrent 0,450 J/K/kg. Med denne værdi kan du beregne bremsernes temperaturstigning ved hjælp af formlen:

ΔT = Q / (m * C)

hvor ΔT er temperaturstigningen, Q er mængden af varme, der genereres, m er massen af bremserne, og C er bremsernes varmekapacitet.

Når du indsætter de værdier, der er angivet i spørgsmålet, får du:

ΔT = (-4800000 J) / (20 kg * 0,450 J/K/kg) = -1066,67 K

Det negative tegn angiver, at temperaturen på bremserne falder, mens varmen overføres til omgivelserne. Den endelige temperatur for bremserne vil være den indledende temperatur for bremserne minus temperaturfaldet:

Tfinal = Tinitial - ΔT

Hvis den indledende temperatur for bremserne ikke er angivet, er det ikke muligt at bestemme den endelige temperatur for bremserne.

Bemærk, at denne beregning antager, at al den kinetiske energi for bilen omdannes til varme i bremserne, og at der ikke er nogen tab af varme til omgivelserne. I virkeligheden kan noget af den kinetiske energi gå tabt til andre kilder, såsom luften eller jorden, hvilket ville resultere i en lavere temperaturstigning for bremserne.

Hvis Vi antager at start temperaturen i bremserne er 20 grader celsius så kan du beregne den endelige temperatur for bremserne ved hjælp af formlen:

Tfinal = Tinitial - ΔT

hvor Tfinal er den endelige temperatur for bremserne, Tinitial er den indledende temperatur for bremserne, og ΔT er temperaturstigningen for bremserne.

I dette tilfælde er den indledende temperatur for bremserne 20 grader celsius, og temperaturstigningen for bremserne er -1066,67 grader celsius, som beregnet i det foregående svar. Derfor er den endelige temperatur for bremserne:

Tfinal = 20 °C - (-1066,67 °C) = 1086,67 °C


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. december 2022 af ringstedLC

#3 er ikke rigtig:

\begin{align*} \textup{kg}\cdot \left (\tfrac{\textup{km}}{\textup{t}} \right )^{\!2} &\;{\color{Red} \neq}\; \textup{J} \\ \textup{kg}\cdot \left (\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}} \right )^{\!2} &= \textup{kg}\cdot \textup{m}^2\cdot \textup{s}^{-2}=\textup{J} \end{align*}

#4 er heller ikke rigtig:

\begin{align*} c_{Fe} &\;{\color{Red} \neq}\; 0.450\;\tfrac{\textup{J}}{\textup{kg}\,\cdot\,\textup{K}} \\ c_{Fe} &= 0.46\;\tfrac{\textup{{\color{Red} k}J}}{\textup{kg}\,\cdot\,\textup{K}} \end{align*}

Desuden spørges der (kun) til temp.-stigningen, når det antages, at der ikke er varmeafgivelse til omgivelserne.


Brugbart svar (1)

Svar #6
23. december 2022 af Eksperimentalfysikeren

#3 Din konvertering til Joule er forkert. Trådstarter har konverteret til m/s og fundet den korekte kinetiske energi.

#4 Udregningen af temperaturstigningen er forkert. Der er ikke tale om et temperaturfald.

Formlen ΔT=Q/(m*C) er korrekt.

Her er Q positiv, ikke negativ. Varmekapaciteten er 444 J/kg/K, så ΔT= 370370J/(20kg*444J/kg/K) ≈ 42 K

Der er ikke bedt om sluttemperaturen, men den kan beregnes af Tslut = Tstart + ΔT, så hvis starttemperaturen er 20ºC, så er sluttemperaturen 62ºC.


Svar #7
24. december 2022 af ca10

Tak for svaret

Eksperimentalfysikeren, jeg ser nærmere på din beregning.


Svar #8
25. december 2022 af ca10

Jeg har to spørgsmål 

Det første spørgsmål er til:

# 1 ringstedLC

b) Skiverne skulle helst ikke smelte. Brug:

Q = Ekin = m • cFe • ΔT

Hvor finder man tallet for varmekapacitet cFe. ?

I Vejen til Fysik AB1 er der en tabel side 61:

Smeltevarme:

Stof        kJ/kg

Jern       275

Nej, det er klart at bremserne helst ikke skulle smelte .

Det andet spørgsmål er til

#6

Eksperimentalfysikeren hvor finder man tallet 444J/kg/K. Er 444J/kg/K varmekapacitet 

Og tallet K står vel for Kelvin. I Vejen til Fysik C side 57 står der følgende:

"Når man slår varmefylder eller lignende op i en databog, støder man ofte på temperaturenheden K (K er en forkortelse af navnet Kelvin). En temperaturstigning på 1 K er det samme som en stigning på 1 0C. Forskellen mellem Kelvinskalaen og celsiusskalaen er, at de forskellige nulpunkter. Celsiusskalaen har som bekendt sit nulpunkt ved vands frysepunkt, mens Kelvinskalens nulpunkt er den temperatur, hvor enhver molekylebevægelse er ophørt, det absolutte nulpunkt ved -273 0C."

Så når du anvender K i stedet for 0C i din bestemmelse af ΔT, så er det fordi at 1 K kan sættes lig med 1 0C

Er det rigtigt forstået ?

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #9
25. december 2022 af ringstedLC

#8: Din bog skulle gerne have en tabel over de mest alm. stoffers varmekapacitet. Den kaldes gerne for "cp". Ellers kan de findes på Wikipedia o.a. Jeg bruger http://www.formel.dk/Referencedata/Materialedata_metaller.htm

Husk at skrive værdien af dit opslag i mellemregningen.

PS. Smeltevarmen på 275 kJ/kg er den energi, der kræves for få jern fra flydende til gasform, mens temp. er på smeltepunktet (ca. 1530 ºC).

Tillader mig lige, på vegne af #6; ja, SI-enheden Kelvin er den samme temp.-forskel som ºC. Da ingen temperatur er lavere end 0 K, bliver alle stoffers termiske energi E ≥ 0 J.


Svar #10
25. december 2022 af ca10

Tak for svaret


Brugbart svar (1)

Svar #11
25. december 2022 af Eksperimentalfysikeren

Jeg søgte med Google: varmekapacitet jern

Om K og ºC: det er forstået rigtigt. Valget af K i min tekst skyldes dels den enhed, der er benyttet i det svar, jeg fik fra Google og del, at det er nemmere at skrive.K end ºC.


Svar #12
26. december 2022 af ca10

Tak for svaret


Skriv et svar til: Mekanisk energi - bremsers temperaturstigning, Vejen til Fysik AB1, Opgave 79, (Knud Erik Nielsen og Esper Fogh)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.