Fysik

Elektrisk strøm, spænding og energi

08. januar 2023 af kejs - Niveau: B-niveau

Hej, er der nogen der kan hjælpe mig med denne opgave? Opgaven lyder således:

c) Ved en hastighed på 80 km/t har bilen (om sommeren) en rækkevidde på 618 km. Bestem elmotorens effekt, når bilen kører med den konstante hastighed 80 km/t. (Tip: Bestem tidsforbruget ud fra strækningen og hastigheden.)

Jeg har først bestemt tidsforbruget som er 1 time. Herfra skal jeg bestemme elmotorens effekt, hvor jeg har divideret rækkevidden med tidsforbruget, men jeg får resultatet i km/t og ikke kW. Hvad gør jeg forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2023 af mathon

Tidligere i opgaven må du have fået elmotoroplysninger, som skal bruges i c)


Svar #2
08. januar 2023 af kejs

Ja, det er rigtigt. Dette er de forrige opgaver:

En Tesla model S leveres med et 22 kW kabel til opladning hjemme hos bilejeren. Bilen indeholder et 85 kWh-batteri. 

a) Bestem den tid det tager at oplade et tomt batteri fuldstændigt med kablet.

b) Hvis kablet tilsluttes en almindelig stikkontakt, der leverer en spænding på 230 volt, hvad bliver da strømstyrken i kablet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. januar 2023 af mathon

\small \small \small \begin{array}{llllll}\textbf{c)}\\&\textup{tid:}&&t=\frac{618\;\mathrm{km}}{80\;\mathrm{\frac{km}{h}}}=\frac{309}{40}\;\mathrm{h}\\\\& \textup{Effekt:}\\&&&P=\frac{E}{t}=\frac{85\cdot 10^3\;\mathrm{W\cdot h}}{\frac{309}{40}\;\mathrm{h}}=11003.2\;\mathrm{W}\approx 11\;\mathrm{kW} \end{array}


Svar #4
08. januar 2023 af kejs

Tusind tak


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. januar 2023 af mathon

Kan ikke åbne en docx-fil.


Skriv et svar til: Elektrisk strøm, spænding og energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.