Biologi

Hvorfor er MHC så stærkt et transplantationsorgan?

10. februar 2023 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Er der nogle, der kan forklare mig kort på en pædagogigsk måde nedenstående spørgsmål: 

Hvorfor er MHC så stærkt et transplantationsogan? 

Jeg har svært ved at forstå facit, så håber, der er en, der kan forklare det på en lettere forståelig måde. 

PÅ forhånd tak. 

Opgave: 

Redegør for hvorfor MHC er så stærkt et transplantationsantigen

Facit er følgende: 

MHC er et polygent og yderst polymorft genetisk system som sikrer at to ubeslægtede individer med stor sikkerhed adskiller sig fra hinanden fsva MHC antigener og de peptider, som de præsenterer. Under udviklingen af T celler selekteres disse positivt for at deres evne til at udtrykke T celle receptorer, som er specifikke for deres egne MHC molekyler (også kaldet MHC restriktion), og negativt for at undgå at de genkender egne peptider præsenteret af deres egne MHC molekyler (også kaldet central autotolerance). Overfor et allotransplantat vil der være en svag krydsreaktivitet mod det fremmede MHC og mulighed for en stærkt reaktivitet overfor de mange peptider, som det fremmede MHC præsenterer, og som T cellerne aldrig har været negativt selekteret imod. Frekvensen af T celler som er reaktive overfor et allotransplantat er derfor flere dekader større en den sædvanlige lave T celle precursorfrekvens rettet mod et selv-MHC, som præsenterer et fremmed antigen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. februar 2023 af inaktiv

Hvad forstår du ikke ved facit? Har du evt. søgt på de forskellige begreber som hvad det vil sige at noget er polygent eller et polymorft genetisk system? Jeg ville nemlig tro at hvis du forstod de enkelte begreber at du også ville forstå facit, så det er måske der hvor problemet ligger?


Skriv et svar til: Hvorfor er MHC så stærkt et transplantationsorgan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.