Matematik

Find kurvet funktion ved følgende kendte værdier...

18. februar 2023 af Rumballsm - Niveau: B-niveau

Jeg lavede et ligge uspecificeret spørgsmål før som ikke rigtigt havde et svar på min specifikke opgave, så nu prøver jeg at formulere mig bedre:

Jeg skal konstruere et stykke af en bakke med stykvise funktioner, det er derfor vigtigt at kende intervallerne de går i. Et punkt T=(4,-4) skal være starten af bakken og punktet P=(9.4,-6.8) skal være slutningen af bakken. Der skal heraf findes en kurvet funktion til at beskrive bakken (og ikke en ligning! da jeg med integration skal finde længden af bakken senere hen). Det er er ét krav udover funktionen skal være differnetiabel, så skal den være tangent i punktet P=(9.4,.6.8) med linjen f(x)=-tan(36)x+0,0295. Tangentlinjens forskrift fandt jeg fordi jeg ved hældningen af den skal være -tan(36) og gå gennem punktet P.

Hvordan finder jeg en kurvet funktion der opfylder kravet om at være tangent i P med linjen f?

Hvis man ikke både kan sige den kurvede funktion skal skære i T og P med den hældning i P, så er det ligegyldigt med T, der kan jeg altid lavet et lille linje stykke der forbinder kurven bagefter, det er altså vigtigst at kurven har en vinkel på 36 grader i P.

(Det er et vedhæftet billede også, tak på forhånd! :)

PS, jeg troede det ville være nemmest med et 2. gradspolynomie, men det er ligeyldigt hvad det er, bare det er en differentiabel funktion.

Vedhæftet fil: geogebrabakke.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2023 af peter lind

Så vidt jeg kan se har du tre punkter på kurven samt oplysningen om tangenten. De tre punkter er nok til at bestemme en 2. grads polynomium, så den går ikke. Prøv med et trediegrads polynomium

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. februar 2023 af SuneChr

Denne forskrift for kurven skulle opfylde ønskerne:SP 180220232204.PNG

Vedhæftet fil:SP 180220232204.PNG

Skriv et svar til: Find kurvet funktion ved følgende kendte værdier...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.