Biologi

Græssets grønne farve

10. marts 2023 af ca10 - Niveau: C-niveau

Jeg er igang med at læse en tekst af Jean-Paul Sartre:

Der hedder 'Hvorfor skriver man'.

Satre skriver følgende:

"græssets grønne farve skyldes biologiske love".

Jeg ved at træernes, græssets og ukrudtplanters blade er grønne fordi der er grønkorn i deres celler.

Den grønne farve i grønkornene hedder klorofyl, der er nødvendig for fotosyntesen, hvor solens energi bliver omdannet til energi, som planten kan bruge, når den vokser. Fotosyntese danner også ilt, som er nødvendig for, at mennesker kan trække vejret.

Mit spørgsmål er følgende:

Er Sartres påstand rigtig at græssets grønne farve skyldes biologiske love. 

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. marts 2023 af ringstedLC

Der er vist ikke noget, der hedder biologiske love, men der er jo den naturlov, der siger, at det der virker bedst vil overleve (omskrivning af Darwin citat). Så meningen med hans udsagn er rigtigt, da naturen ikke har udviklet andre "farver", der kan lave fotosyntese.

NB. Fotosyntesen danner først og fremmest ilt, så planten selv kan respirere, da fotosyntesen alene binder solenergien i kulstofforbindelser. Det er respirationen, der giver planter (og dyr) energi.


Svar #2
10. marts 2023 af ca10

Tak for svaret

Det svar vil jeg præsenterer de andre kursister for, og jeg vil hører, hvad de andre kursister mener, for jeg havde ikke selv tænkt i de baner. 

Jeg har Charles Darwin's værk 'Arternes Oprindelse', Efter originalens 5.udgave, oversat af J. P. Jacobsen.

Forord af professor Tyge W. böcher, Jørgen Paludans Forlag 1981.

Så det handler måske om Den naturlige Selektion, der foregår i naturen og at naturen finder en måde at finde en vej  - en måde at overleve på. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. marts 2023 af Emma593 (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. marts 2023 af MandenMedMangeHatte

Hold da op hvor er du hurtig Emma593. På 25 minutter har du svaret på 21 spørgsmål med svar, der gennemsnitligt er længere end 6 linjer...


Svar #5
11. marts 2023 af ca10

Tak for svaret


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. marts 2023 af Emma593 (Slettet)

Slettet

Skriv et svar til: Græssets grønne farve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.