Kemi

Tager man højde for vandet i calciumchlorid-vand?

11. marts 2023 af lakk (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg ved ikke helt om man skal tage højde for molarmassen af vand i 2,50 g calciumchlorid-vand (1/6):

2,50 g calciumchlorid-vand (1/6) opløses i demineraliseret vand i en 50 mL målekolbe, hvorefter der fyldes op til mærket og omrystes.

I a) skal jeg finde de aktuelle koncentrationer af Ca2+ og Cl- i opløsningen. Jeg ved godt at jeg skal bruge c=n/V og n=m/M. 

Er det noget man altid skal tage højde for hvis det er et salt med vand i?

Og hvorfor er der overhovedet vand i saltet?


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. marts 2023 af AngelOneOne

Hej,

Når du bruger molarmassen for salte der indeholder krystalvand (det vand der er bundet i krystalgitteret), skal du tage højde for vandets vægt også, når du udregner molarmassen.

Krystalvand er vandmolekyler der fanges og indlejres i krystalgitterstrukturen, når nogle salte udkrystalliserer. I de fleste tilfælde, er det muligt at fjerne vandet, ved f.eks. at opvarme saltet. Når man gør det, ændrer man på krystalgitterstrukturen, men ikke på selve stoffet. Det er tydeligt at se på f.eks. kobber(II)sulfat, der normalt findes i en pentahydrat udgave (altså med 5 vandmolekyler i gitterstrukturen). Kobber(II)sulfat er blåt, men når man opvarmer det over en flamme i f.eks. et reagensglas, kan man både se og høre vandet undviger krystalgitteret, da det både syder og damper. I denne proces, skifter krystalgitterstrukturen for kobber(II)sulfat, så det ikke længere indeholder vandmolekyler, og stoffet går fra at være blåt til at blive hvidt.

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Tager man højde for vandet i calciumchlorid-vand?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.