Biologi

Figur a algemængden i en forskellige søer

15. marts 2023 af 1yyy (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hejsa.
Jeg skal kort beskrive, hvad jeg ser på figuren (er vedhæftet).

Hvad jeg lige kan komme i tanke om er, at algermængden i en næringsfattig sø er langt lavere end i en næringsrig sø uafhængigt af, hvilken mdr. det er - lige undtaget nov. - dec. måned, hvor den er lav begge steder.

Hvorfor algemængden er stor i næringsrige søer kunne jeg forstille mig var pga. det høje indhold af fosfor i søen?


Er virkelig i tvivl?

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. marts 2023 af ringstedLC

Det er vel snarere i dec.-jan. at algemængderne minder om hinanden.

Du skal nok ikke tænke så meget over, hvorfor søen er næringsrig, men derimod beskrive årsagerne til grafernes udseende. Tip: Algerne er planteplankton.


Svar #3
16. marts 2023 af 1yyy (Slettet)

Opgaven lyde bare: En beskrivelse af hvad I ser på figuren.


Det “eneste” jeg kan se er, at mængden af planteplankton er i nov, dec, jan og feb. så begynder den igen engang i marts.
Grunden til den er så lav i vintermånederne er pga. lysmangel, da det er meget mørkt i disse perioder. Væksten af planteplankton er høj til engang slut april, hvor den begrænsede faktor er næringsstoffer (nitrat og fosfor). Væksten mindskes langsomt helt frem til april måned, hvor den så begynder igen. Derfra flader væksten igen af planteplankton igen drastisk i okt. mdr. til igen engang i marts pga. lysmangel.


Men jeg forstår bare slet ikke, hvor mængden af planteplankton der i midt sep., når der jo ikke er nogle begrænsede faktorer såsom lys eller næringsstoffer???



Skriv et svar til: Figur a algemængden i en forskellige søer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.