Biologi

Forsøg m. springlag

17. marts 2023 af 1yyy (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hejsa. Jeg skal besvare disse to spørgsmål:
“Forklar hvad det betyder for dyr på bunden, at der er et springlag.”
“Hvad betyder springlaget for planteplankton i en sø?”


Jeg er meget i tvivl om det jeg har skrevet er korrekt. Nogen der måske vil bruge et par minutter på, at læse, hvad jeg har skrevet igennem. På forhånd tusinde tak.


“Når der er et springlag, kan der opstå iltmangel på bunden. Dette sker, fordi det kun er i den øverste del af vandsøjlen (overfladsvandet), at der bliver tilført ilt fra luften. Typisk er lysforholdene også gode i de øvre vandmasser, så planktonalger kan producere ilt ved fotosyntese - dermed er der også produktion af ilt fra planterne.
Mange af planktonalgerne synker ned på bunden og bliver nedbrudt sammen med andet dødt organisk materiale under forbrug af ilt. Samtidig bruger søens bund dyr ilt til respiration. Derfor indeholder bundvand mindre ilt end overfladevand, og så kan der opstå iltmangel ved bunden. I værste fald ender de dyr, der ikke kan flygte, med at blive kvalt, og det kaldes for iltsvind.


Når der er springlag, bliver der ingen omrøring til bunden og derfor mindre ilt. Da det er langt nede har solen svært ved at trænge ned, så planterne kan ikke lave fotosyntese. Bakterierne nede på bunden nedbryder de døde alger og bruger ilten til deres respirationsproces. Når der ikke er mere ilt, til at bakterierne kan overleve dør disse jaketterne, og der kommer derfor de anarobe bakterier. Anarobe bakterier kan nemlig leve uden ilt. De fortsætter med nedbrydningen som kaldes for gæring, fordi de gør det uden ilt.”




Skriv et svar til: Forsøg m. springlag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.