Matematik

Regne med enheder

28. marts 2023 af Hejmeddig12344444 - Niveau: B-niveau

Hej. Er der nogle der kan sige hvorvidt dette er rigtigt. Og hvorfor især? (Se vedhæftet billede)

For jeg kan godt gennemskue at det jo skal være sådan som det er, fordi at R jo har enheden A/V.
Men jeg forstår ikke hvordan at s / J/C^2 bliver til s/C / J/C

Vedhæftet fil: Enheder og modstand.png

Svar #1
28. marts 2023 af Hejmeddig12344444

Er det bygget på følgende regel (se vedhæftet billede)

Vedhæftet fil:regel.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. marts 2023 af AMelev

Har R ikke enheden V/A?

så vidt jeg kan se, har du indsat U i stedet for I i R= \frac{p}{I^2}


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. marts 2023 af ringstedLC

For en god ordens skyld: Loven hedder Ohms lov, da han netop udformede denne ene lov.

Omkring enheder. Når du isolerer i formler og ligninger med symboler som R og I , er en af fordelene at enhederne "følger med" og derfor passer.

Derfor kan man udenvidere skrive:

\begin{align*} \frac{500\,\textup{W}}{(...\,\textup{A})^2}=...\,\Omega \end{align*}

Du burde have set at:

\begin{align*} \frac{\textup{A}}{\textup{V}}\;{\color{Red} \neq }\;\Omega=\frac{\textup{V}}{\textup{A}} =\frac{\textup{V}\cdot \textup{A}}{\textup{A}^2}=\frac{\textup{W}}{\textup{{\color{Red} A}}^2} \end{align*}


Svar #4
29. marts 2023 af Hejmeddig12344444

Jeps, enhederne følger "automatisk" med,  tak. Men jeg kan godt lide at forstå hvordan enhederne også følger med, og synes egentligt ikke det er nok at vide, at enhederne bare som sådan følger med. Det skaber mere forståelse for mig :) Og typisk kan disse mellemregninger med enheder også afsløre fejl. Derfor gør jeg det :)

Men følgende billede er i såfald korrekt?

Vedhæftet fil:Ènheder.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. marts 2023 af ringstedLC

øhh ja, hvis du absolut gerne vil forstå sammenhængen i relation til Coulomb.


Skriv et svar til: Regne med enheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.