Fysik

SRP - Frit fald

30. marts 2023 af Nikolaj2001 - Niveau: A-niveau

Hej, mit spørgsmål er, hvis man regner luftmodstanden negativ altså -k·v og tyngdekraften positiv, hvordan skal så koordinatsystemet vende for et objekts frie fald, altså skal den vende sådan her:


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2023 af SuneChr

Er det kun objektets frie fald der skal afbildes, er x-aksen vel egentlig overflødig?
Jeg ville her foreslå en lodret akse, x-akse, med en orientering som afbildet ovenfor.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. marts 2023 af peter lind

I 0# peger y aksen nedad og så er tyngdekraften postiv og luftmodstanden negativ.

#1 jeg har ikke set opgaven så med forbehold: x skal være tiden og så kan du ikke fjerne den


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

#0 Du kan benytte det koordinatsystem, der er i det vedhæftede billede. Det opfylder betingelsen. Hvis der ikke er en vandret bevægelse, kan du nøjes med den lodrette akse, som man så normalt vil kalde en x-akse. Hvis genstanden har en vandret hastighed, er dit valg af koordinatsystem det bedste, især hvis du vender det, så den vandrette komponent af hastigheden er i x-aksens positive retning.


Skriv et svar til: SRP - Frit fald

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.