Fysik

Find temperaturen vha. lydens hastighed???

10. april 2023 af lepidoptera - Niveau: B-niveau

Jeg ved ikke helt hvad der sker for min hjerne lige nu, men jeg skal finde temperaturen via de her to formler

1) vlyd=331*√ T/237 m/s

2) vlyd=331 m/s + 0,6 m/s*oC * t

Opgaven lyder:

b) Lydens hastighed måles ved et eksperiment til 350 m/s. Beregn vha. begge formler temperaturen.

Derefter skal jeg prøve at forklare/beskrive, hvad de 2 konstanter 331 m/s og 0.6 m/s*oC i formel 2) betyder.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2023 af peter lind

Du sætter bare de kendte værdier ind i formle i formlen. det give en ligning med den ubekendte temperaturen  for eks 1) 350 = 331*kvrod(T/237)  NB jeg går ud fra at der er en fejl i din formel som betyder vlyd = 331*kvrod(T)/237


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. april 2023 af ringstedLC

b) Der er fejl i begge formler:

\begin{align*}\textup{2)}\qquad v_{eksp} &=v_0+0.6\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}\;^{\circ}\textup{C}}\cdot T\;,\; \tfrac{\textup{m}}{\textup{s}\;^{\circ}\textup{C}}\cdot T\;{\color{Red} \neq }\;\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}}\;^{\circ}\textup{C}\cdot t \\ T &= \frac{v_{eksp}-v_0}{0.6\;\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}}}\;^{\circ}\textup{C} \\ T_1 &= \frac{(350-331)\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}}}{0.6\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}}}\;^{\circ}\textup{C}=32.3\;^{\circ}\textup{C} \\\\ \textup{1)}\qquad v_{eksp} &= v_0\cdot \sqrt{\frac{T}{2{\color{Red} 73.15\,\textup{K}}}} \\ \left (\frac{v_{eksp}}{v_0} \right )^{\!2} &= \frac{T}{273.15\,\textup{K}} \\ T &= \left (\frac{v_{eksp}}{v_0} \right )^{\!2}\cdot 273.15\,\textup{K} \\ T_1 &= \left (\frac{350\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}}}{331\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}}} \right )^{\!2}\cdot 273.15\,\textup{K}=305.4\,\textup{K} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. april 2023 af ringstedLC

b) Tip til forklaring:

\begin{align*} v_{lyd} &=v_0+0.6\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}\;^{\circ}\textup{C}}\cdot T \\ v(T) &=0.6\,T+v_0 \qquad \textup{er en line\ae r funktion} \end{align*}


Skriv et svar til: Find temperaturen vha. lydens hastighed???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.