Dansk

Det moderne gennemburd - Inspiration

27. april 2023 af obito (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg søger inspiration til det moderne gennembrud, som jeg har trukket i dansk. Det er kun malerier og overvejer lige nu "En såret arbejder" eller "Aften". Har I noget input? Inspiration (analysemodeller, perspektiveringer til nævnte malerier, mm.)?

På forhånd tak for jeres hjælp :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. april 2023 af Annefragrønnebakken

Hej, du kunne perspektivere "Aften" til novellen "Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan, for den handler også om død og fattigdom. 


Svar #2
27. april 2023 af obito (Slettet)

#1

Hej, du kunne perspektivere "Aften" til novellen "Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan, for den handler også om død og fattigdom. 

Sagtens, problemet er dog, at kun malerier er opgivet - dvs., at min perspektivering skal være én af de opgivede malerier, herunder "Barnemordet" og "Udslidt", som også har temaet mord, men jeg ved ikke helt hvad ellers jeg kunne perspektivere det på - måske landskabet omkring?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. april 2023 af Annefragrønnebakken

Så vil jeg nok helst perspektivere til "Barnemodet". Som du selv nævner, er det en god ide at komme ind på mijøet, og du kunne også kigge på farverne - de er meget triste og mørke ligesom i "Aften". Jeg forestiller mig, at kvinden på maleriet i "Barnemodet" lige har begravet sin mand, så der kan du også komme ind på døden, og hvordan kvindernes status var under det moderne gennembrud, hvis de mistede deres mænd eller aldrig blev gift. 


Svar #4
27. april 2023 af obito (Slettet)

Tak for din hjælp, jeg sætter pris på det.


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. april 2023 af Annefragrønnebakken

Selv tak :)


Skriv et svar til: Det moderne gennemburd - Inspiration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.