Matematik
Find fraktiler ud fra udvidet kvartilsæt
Hej, jeg har en opgave hvor jeg skal finde α%-fraktilen for et kvartilsæt. Jeg tænker man kan lave en sumkurve, men findes der ikke en simplere og hurtigere måde? Jeg skal efterfølgende også finde en bestemt procentandel af datasættet og det har jeg ingen ide om hvordan jeg gør.
Svar #1
29. april 2023 af SuneChr
Lav et trappediagram med mulighed for aflæsning af α% fraktilen på x-aksen med markering af
kvartilsættet, mindste - og største observation og den angivne procent, 0 - 100, langs y-aksen.
Det er vel den simpleste og hurtigste måde at løse opgaven på, formoder jeg.
Procentandel er efter samme princip som gunstige udfald mod mulige udfald.
Svar #2
29. april 2023 af Anders521
#0 Du skriver i starten
Hej, jeg har en opgave hvor jeg skal finde α%-fraktilen for et kvartilsæt
Dette giver ingen mening. Et kvartilsæt består jo af 3 tal, der der deler dit datasæt i 4 lige store dele (eller kvarte); øvre og nedre kvartil samt medianen. Hvis α%-fraktilen er et af disse, er sagen blot at udpege den. Hvis α%-fraktilen ikke er én af disse, kan du vel regne den ud fra dit datasæt.
Svar #3
29. april 2023 af SuneChr
Kvartilsættet, 25%, 50% og 75% er specialtilfælde af percentilerne, som er indbyrdes tættere på hinanden.
F.eks. kan en kurve over børns højde, vægt og alder have 5%, 10% percentiler beliggende på begge
sider af middelkurven, så et "normalt" udviklet barn kan have en vis spændvidde.
Svar #5
30. april 2023 af pleasehjælp123
Jeg har fundet ud af det nu.
#2 Jeg mente jeg skulle gøre det ud fra et kvartilsæt, min fejl.
Skriv et svar til: Find fraktiler ud fra udvidet kvartilsæt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.