Matematik

Stamfunktioner - hvilken graf hører til hvilken funktion

11. maj 2023 af sabrina132 - Niveau: A-niveau

Hej sp

Jeg har snart eksamen i mat A, og vil gerne have hjælp til, hvordan hvordan man løser følgende opgave. Opgaven er vedhæftet.


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2023 af jl9


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. maj 2023 af jl9

Hvis funktionen er positiv vil grafen for stamfunktionen stige, og omvendt vil grafen for stamfunktionen falde hvis funktionen er negativ


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. maj 2023 af jl9

En anden måde: Hvis hældningen til stamfunktionen er vandret i et punkt, må funktionen der være lig 0


Brugbart svar (1)

Svar #4
11. maj 2023 af Anders521


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. maj 2023 af Sebblich

Man kan vel også kigge på antallet af ekstremumspunkter, hvoraf stamfunktionen vil have flest?
Dog er jeg kun i gang med 2. år, så det kan godt være, at det jeg siger er forkert.


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. maj 2023 af Anders521

#5 Man kan også kigge på antallet af ekstrema, men det er ikke tilstrækkeligt. Hvis vi betragter trådskriverens opgave ses en figur med en rød og blå graf. Antallet af ekstrema på den røde er to, mens den blå kun har én. Altså må den røde graf tilhører stamfunktionen F og den blå tilhører f...men det er forkert. Ellers skulle den blå graf skærer x-aksen, ved de x-værdier, hvor F antager sit ekstremum, hvilket den ikke gør. Altså må blå graf tilhører F og den røde f.


Skriv et svar til: Stamfunktioner - hvilken graf hører til hvilken funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.