Matematik

Matematik

18. maj 2023 af larasen - Niveau: A-niveau

hej, jeg har fået dette spørgsmål "Redegør kort for linjer og cirkler i planen." det overordnet emne er " Vektorer i planen og vektorfunktioner", men når nu at spørgsmålet er så bredt, forstår jeg ikke helt hvad for ting jeg skal redegøre for? 

tak for jeres hjælp på forhånd 


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. maj 2023 af ringstedLC

Mon ikke du skal redegøre for linjer og cirkler ved anvende linjens normalvektor og beskrive cirklen som en vektorfunktion.


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. maj 2023 af mathon

\small \small \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{vektorfunktioner:}\\&\textup{line\ae re funktioner:}\\&&\overrightarrow{f}(x)=\begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} x\\ax+b \end{pmatrix}\\\\\\&\textup{cirkler:}\\&& \overrightarrow{g}(\varphi)=\begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} a+r\cdot \cos(\varphi)\\ b+r\cdot \sin(\varphi) \end{pmatrix}\\\\&& \varphi \textup{ er retningsvinklen og }C\left ( a,b \right )\textup{ er centrum} \end{array}


Svar #3
18. maj 2023 af larasen

mange tak for jeres svarer, nu har selv prøvet at svare på det også, vil I mene at det er svaret nok? (se vedhæftet dokument)


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. maj 2023 af Anders521

#3 Om det er svar nok, afhænger af dig. Til den rette linje har du i hvert fald relevante ting med til din redegørelse. Dertil ville jeg tilføje en vigtig ting; en tegning! Det har du til cirkeldelen af redegørelsen, men ikke til linjen. Tegningen må gerne indeholde en ret linje l, dens retningsvektor r, vektorens begyndelses- og slutpunkt P(x0,y0) og P(x,y)


Svar #5
19. maj 2023 af larasen

Jo, dette kan jeg godt at jeg mangler. Det skal jeg nok, kigge på og tage med så. Tusind tak for hælpen

Brugbart svar (0)

Svar #6
19. maj 2023 af apricotx

Husk at bevise et eller andet.


Svar #7
19. maj 2023 af larasen

#6. Tak for hjælpen. Det skal bare lige siges at det er kun første delen af spørgsmålet, i den anden del har jeg et bevis. sådan ser hele spørgsmålet ud:

1.     Vektorer i planen og vektorfunktioner

Redegør kort for linjer og cirkler i planen. Bevis formlen for afstand fra punkt til linje. Forklar, hvordan man finder vandrette og lodrette tangenter til banekurven for en vektorfunktion.


Brugbart svar (1)

Svar #8
19. maj 2023 af apricotx

Alletiders…så behøver du ikke bekymre dig om ét til første del.

Svar #9
19. maj 2023 af larasen

godt så:). Mange takk


Brugbart svar (1)

Svar #10
28. maj 2023 af mathon

eller noteret


                         \small \begin{array}{llllll} \textbf{cirkler:}\\&& (x-a)^2+(y-b^2=r^2)\\&\textup{med}\\&& x-a=r\cdot \cos(t)\\&& y-b=r\cdot \sin(t)\\\\&& \begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} a\\b \end{pmatrix}+r\cdot \begin{pmatrix} \cos(t)\\\sin(t) \end{pmatrix} \end{array}


Skriv et svar til: Matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.