Fysik

opgave om bølgelære

22. maj 2023 af fuckmath - Niveau: B-niveau

hjælp D:

billedet er vedhæftet.

Tegningen viser beliggenheden af en vandbølge på to forskellige tidspunkter. Den nederste tegning viser bølgens position 0,12 s senere end den øverste. De nødvendige mål er anført på tegningen.

a) Bestem bølgens amplitude.

b) Bestem ud fra tegningen bølgens hastighed.

c) Brug dine resultater til at beregne bølgens frekvens.

Vedhæftet fil: Picture1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. maj 2023 af ringstedLC

a) Ampl. aflæses som maks.-værdien.

b) Bølgens første bølgetop bevæger sig fra "4" til "7" på 0.12 s

c) Bølgens første top ligger i "4" og den anden ligger i "12", så periodetiden er:

\begin{align*} T &= \frac{(12-4)\,\textup{cm}}{\frac{(7\,-\,4)\,\textup{cm}}{0.12\,\textup{s}}}=...\;\textup{s} \\ f &= \frac{1}{T} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. maj 2023 af peter lind

a) Amplituden er det halve af forskellen mellem top og bund

b) Se hvor langt bølgen har flyttet sig. Den afstand divideret med tiden, der er gået, er bølgens hastighed.

c) af spørgsmålet fremgår det at du må have fået oplyst hvad bølgehastigheden er. Brug bølgelængde*frkvens=bølgehastighed.

alternativt kan du finde hvor lang tid der er gået mellem bølgetop og næste bølgetop. Dette er svingningstiden T. 1/T er frekvensen.  Advarsel: I følge opgaveformuleringen er det ikke den metode, du skal bruge.

Vedlæg normalt hele opgaven. Så undgår vi misforståelser. Du har i denne opgave ikke givet den fulde opgavetekst og derfor har jeg måtte gætte en del.


Svar #4
22. maj 2023 af fuckmath

#3

Jeg har vedlagt hele opgaven. Der er ikke andet tekst.

Men, tak for hjælpen!

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2023 af Eksperimentalfysikeren

Så vidt jeg kan se, mangler der ikke noget af opgaven. Den kan løses, som den er, hvilket er vist i #2.


Skriv et svar til: opgave om bølgelære

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.