Dansk

Analyse af årets pressefoto 2016

25. maj 2023 af Peter12333 - Niveau: 9. klasse
Jeg brug for lidt hjælp til en analyse af årets pressefoto 2016 “den glemte krig i Ukraine” af Asger Lagerfoged. Jeg skal perspektivere op mod “Pubertet” et maleri af Edward Munch i forhold til emner af usikkerhed og det man ikke kan se og bakkedal reklame “fitness” i forhold til emner af farver og idyl. Mit oplæsning stykke er fra magasinet liv og handler om ordblindhed og hvor man ikke kan se hvor svært personen har det. Oplæsning stykket kan jeg godt selv få styr på hvis det er, men jeg har lidt problemer men analyse og perspektivering. Jeg skal aflevere min synopse den 1. Juni og skal op den 14. Eller 15. Juni.

Det her er det jeg har indtil videre:

Introduktion
Jeg har trukket fordybelsesområdet "Det uperfekte liv", og jeg har valgt at arbejde med årets pressefoto fra 2016. Fotoet hedder “den glemte krig i Ukraine” og billedet er taget af Asger Lagerfoged Fotoet indeholder emner af sårbarhed, krig og indhylelse.

Kort introduktion af pressefotoet
Før krigen var de naboer, kolleger og skolekammerater. Nu er de splittet op på hver sin side af frontlinjen i Østukraine. Konflikten nærmer sig 10.000 ofre, og har fordrevet mere end to millioner mennesker fra deres hjem.

Pludselig sker det. Midt i al idyllen. De hører hvislen og kort efter nedslaget. En bombe falder foruroligende tæt på Sergei og Olga, der bor midt i krigen, hvor oprørerne og ukrainerne dagligt skyder mod hinanden. En aftentur i solnedgangen bliver på få sekunder til en flugt over marken mod huset og den fiktive sikkerhed, der ligger få hundrede meter længere fremme.
”Det var 60-70 meter væk,” fortæller Sergej, da Olga og han har fået vejret efter flugten. 

Analyse

Oplæsning

Fortolkning

Perspektivering



Konklusion og vurdering

Vedhæftet fil: IMG_0520.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2023 af Moderatoren

Afsnittet 'Kort introduktion af pressefotoet' har du vist kopieret ind. 

Nå, men hvad har du problemer med i analysen?


Svar #2
25. maj 2023 af Peter12333

Ja, jeg har kopieret det ind til at starte med, men jeg ændre det snart. Jeg har hvertifald brug for hjælp til deres kropssprog, relationen mellem de to mennesker, symbolik og titlen “den glemte krig i Europa”

Skriv et svar til: Analyse af årets pressefoto 2016

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.