Matematik

Polynomier og differentialligning 2

05. juni 2023 af pwnbeast - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg er igang med at forberede mig til mundtlig Matematik B eksamen, og har lidt svært ved nogle opgaver. Nedenfor er et af dem. Nogle der kan hjælpe?

Har sat flere op på min side hvis man er en haj til Matematik! :)

Vedhæftet fil: opg8.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2023 af Anders521

#0 Mht. beviset for 1.koordinaten Tx til toppunktsformlen. Hvis du antager, at der findes to løsninger til andengradsligningen ax2 + bx + c = 0, skrives løsningerne som x1 = (-b - √d)/2a  og x2 = (-b - √d)/2a og finder du dernæst gennemsnittet af x1 og x2, når du frem til udtrykket for Tx.

Alternativ kan andengradspolynomiet ax2 + bx + c differentieres og sættes resultatet lig nul, fås en ligningen du løser mht. x. Dette x er så dit Tx.


Svar #2
06. juni 2023 af pwnbeast

#1

#0 Mht. beviset for 1.koordinaten Tx til toppunktsformlen. Hvis du antager, at der findes to løsninger til andengradsligningen ax2 + bx + c = 0, skrives løsningerne som x1 = (-b - √d)/2a  og x2 = (-b - √d)/2a og finder du dernæst gennemsnittet af x1 og x2, når du frem til udtrykket for Tx.

Alternativ kan andengradspolynomiet ax2 + bx + c differentieres og sættes resultatet lig nul, fås en ligningen du løser mht. x. Dette x er så dit Tx.

De to x1 og x2 formler du har sat op, ligner præcis den samme. Hvordan kommer jeg frem til to forskellige svar så?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2023 af Anders521

#2 

De to x1 og x2 formler du har sat op, ligner præcis den samme. 

Hovsa det er en fejl. Den ene burde være x1 = (-b - √d)/2a og den anden x2 = (-b + √d)/2a

Hvordan kommer jeg frem til to forskellige svar så?

I din lærebog finder du svaret, og det har at gøre fortegnet for diskriminanten d.


Skriv et svar til: Polynomier og differentialligning 2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.