Matematik

lave en funktion for en silo for at kunde beregne overfladeareal af en silo ved hjælp overfladeareal af omdrejningslegemer

05. juni 2023 af himeddig - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har fået et projekt hvor jeg skal beregne arealet af en silo. Det er mulige at gøre det med helt normalt areal beregning for en cylinder, keglestubben og Kugleafsnittet formler. Men min lære vil gerne have vi tage vores figur (siloen) og sætter den på en a akse og bruge overfladeareal af omdrejningslegemer til at finde arealet. 

siloen kan ses ned under, med det givene tal.

det vil være en stor hjælp hvis nogen kan hjælpe mig med at lave nogle funktioner for den her silo. talene behøver ikke indrages, da min lære ønsker at vi bruge bogstaver til at lyse og forklar procesen for hvordan vi er kommet frem til det.

tak i forhånd (:

Vedhæftet fil: silo 2.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2023 af peter lind

Hvad er a aksen?

Man skal finde arealet af arealet?

Hvad med tegningen til højre. Den første ser ud til at være cylindrisk den anden kvadratisk

Kan vi ikke få hele teksten i original


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. juni 2023 af ringstedLC

Det nemmeste er nok at lægge siloen ned, så dens lodrette akse ligger på x-aksen.

Selve siloen består af en stykkevis ret linje og en del af en cirkelperiferi, hvor du kender en korde og dens pilhøjde.


Svar #4
05. juni 2023 af himeddig

#2

Hvad er a aksen?

Man skal finde arealet af arealet?

Kan vi ikke få hele teksten i original

Hej, problemet er at det originale tekst er det her, men det bare min lære der har sagt hvordan hun ønsker vi beregner arealet. 

Dette projekt udarbejdes i forbindelse med etableringen af et ny biobrændselsanlæg. Anlægget ønsker at man får bestemt følgende punkter så man kan vurdere hvilken af de to silo-modeller. Punkterne anlægget ønsker at bestemme er.

1. Materialeforbrug til plader

2. Materialeforbrug til stativ.

3. Rumfang af silo

4. Prisen pr. volumenenhed.

5. En vurdering af hvilken model du foretrækker, og hvorfor.

Vi vil i dette projekt dermed få bestemt disse punkter og derefter vurdere hvilken en vi syntes de skal vælge. 

Hun mener man kan gøre noget af den still (se filen) også finde arealet sådan.


Svar #5
05. juni 2023 af himeddig

filen

Vedhæftet fil:xakse.png

Svar #6
05. juni 2023 af himeddig

#3

Det nemmeste er nok at lægge siloen ned, så dens lodrette akse ligger på x-aksen.

Selve siloen består af en stykkevis ret linje og en del af en cirkelperiferi, hvor du kender en korde og dens pilhøjde.

jaaah det var det også min lære sagde, men er bare ikke helt med hvordan jeg skal får fat i den, og jeg skal have forklaring til alt jeg gøre, fordi jeg kan går op i eksamen med det her, så skal kunne forklar det her, uden bruge af tal.


Brugbart svar (1)

Svar #7
05. juni 2023 af ringstedLC

Erstat de relevante mål med punkter og afsæt dem i koordinatsystemet.

Brug eventuelt størrelserne h (højden af cyl.) og r. "Keglestubben" kan også udtrykkes ved disse og lidt Pythagoras.


Brugbart svar (1)

Svar #8
05. juni 2023 af M2023


Brugbart svar (1)

Svar #9
06. juni 2023 af SuneChr

.SP 060620230259.PNG

Vedhæftet fil:SP 060620230259.PNG

Svar #10
06. juni 2023 af himeddig

#9
Ej tusind tak for det, det bare en stor hjælp. Er det bare det her så jeg kan integrere og finde overflade arealet? Og passer disse tal til tegningen ?
Tusind tusind tusind, til jer alle, det fandme en stor hjælp på så kort tid(:(;

Brugbart svar (1)

Svar #11
06. juni 2023 af SuneChr

# 10
Jeg er vis på, at tallene passer. Men det er altid en god idé selv at kontrollere.
Indsæt f.eks. et par test-punkter i de to angivne ligninger.
Ved at bevare brøker frem for decimaltal i mellemregninger får man, som regel, i sidste ende det nøjagtige resultat.


Svar #12
06. juni 2023 af himeddig

#11

# 10
Jeg er vis på, at tallene passer. Men det er altid en god idé selv at kontrollere.
Indsæt f.eks. et par test-punkter i de to angivne ligninger.
Ved at bevare brøker frem for decimaltal i mellemregninger får man, som regel, i sidste ende det nøjagtige resultat.

Hej igen. 

Det passer rigtige godt, med de angivet tal. men det jeg lidt mangler er at forklar mig hvordan er du kommer til cirklens ligning? og hvordan er det endelige jeg kan integrere det den ligning for at får den Kugleafsnittet, overflade areal, og ikke arealet af helle cirkelen? 

og den måd du fandt formlen for  Keglestubben er ved at tage 2 punkter og fremstille en linærfunktion? 

mange tak for hjælp igen.

Vedhæftet fil:siloen.png

Brugbart svar (1)

Svar #13
06. juni 2023 af SuneChr

Jeg skal nok vende tilbage senere, - ikke tid lige nu.
Har du flere spørgsmål til opgaven, så fremfør dem.


Svar #14
06. juni 2023 af himeddig

#13

Jeg skal nok vende tilbage senere, - ikke tid lige nu.
Har du flere spørgsmål til opgaven, så fremfør dem.

Det er helt iorden, tak for hjælpen. 

Der er ikke flere spørgsmål til denne opgave mere, det enste jeg mangler er at får forklart det så jeg kan argumnter for det til eksamen. Da er dog andre opgave jeg skal måske have hjælp med, men det kan jeg altid spørge om en andene gang. Det er fordi jeg forbreder til mundetlige eksamener i mat, så der 20 sprøgsmål jeg skal forbrede til. 

jeg venter på dit svar når du har tid. jeg går bare igang med andre opgaver.

Tusind tak igen igen igen (:


Brugbart svar (1)

Svar #15
06. juni 2023 af M2023


Brugbart svar (1)

Svar #16
06. juni 2023 af SuneChr

Som lovet # 13:
SP 060620232239.PNG

Vedhæftet fil:SP 060620232239.PNG

Svar #17
06. juni 2023 af himeddig

#16

Som lovet # 13:
SP 060620232239.PNG

tusind taaaaaaaak for hjælp, det hjælper virkelige meget det her, i har lige reddet mig. mange tak igen for hjælpen. (:(: 

Tusind taaak igen


Svar #18
06. juni 2023 af himeddig

#16

Som lovet # 13:
SP 060620232239.PNG

jeg beklager virkelige meget, men jeg er ikke helt med hvordan jeg bruger Pythagoras læssætning til finde centrum og radius. jeg undskylder virkelige meget, men jeg forstå det simplethen ikke. håber jeg ikke at jeg er træls nu, for at spørg om du kan forklar  det lige lidt mere så jeg helt med.


Brugbart svar (1)

Svar #19
07. juni 2023 af ringstedLC

-

Vedhæftet fil:_0.png

Svar #20
07. juni 2023 af himeddig

#16

Som lovet # 13:
SP 060620232239.PNG

jeg har fundt ud af det (: (: (:

Vedhæftet fil:silo cirkel.png

Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.