Kemi

Afstemme 3 reaktioner???

13. juni 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau

Hej

jeg er presset med nogle eksamener, og vil gerne vide hvordan i afstemmer de følgende reaktioner?

Kan nogle afstemme mine 3 reaktioner:

    NaHCO_3  (s)→Na_2 O (s)+H_2 O (g)+CO_2  (g)

    NaHCO_3  (s)→NaOH (s)+CO_2  (g)


    NaHCO_3  (s)→Na_2 CO_3  (s)+H_2 O (g)+CO_2  (g)


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2023 af Moderatoren

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

Gør sådan i alle dine tråde.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. juni 2023 af Moderatoren


Svar #3
13. juni 2023 af SkolleNørd

#2
Det hører vel til denne tråd?

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2073997


Ja. Okay det jeg ved. Jeg at som det første skal man finde +ioner og -ioner og derwfter skal man få det til at give 0 (+ går sammen med - og +2. Går sammen med 2-). Herefter skal man finde ud af at der er lige mage af stofferne på hver side ved at sætte koefficenter, hvis nødvendigt.

Disse rehler kender jeg, men det giver bare ikke mening i denne sammenhæng, da det er et helt stof på venstre side og ikke two reaktanter (..+…~>..+..), som jeg er vant til.
Min lærer er også brugelig, da han aldrig svarer mine mails som man brude, men derimod en halv uge efter :(/

Kan nogle vise stepsene og så lave stepsene?

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. juni 2023 af Heptan

NaHCO_3  (s)→Na_2 O (s)+H_2 O (g)+CO_2  (g)

Afstem Na:

2 NaHCO_3  (s)→Na_2 O (s)+H_2 O (g)+CO_2  (g)

Afstem C:

2 NaHCO_3  (s)→Na_2 O (s)+H_2 O (g)+ 2 CO_2  (g)

Afstem andre atomer: de er allerede afstemt. Reaktionen er afstemt.


Skriv et svar til: Afstemme 3 reaktioner???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.