Matematik

Komplekst tal - modulus og argument

05. oktober 2023 af betibet - Niveau: Universitet/Videregående

(6-11)√3+(11-6)i

hvordan finder jeg modulus? jeg er godt klar over det er z = a + ib,   |z| = √(6-11*√3)2 + (11-6)2

har stillet det op således, at a er (6-11*√3)2 og b er (11-6)2

men hvordan regner jeg den ud? er det rigtigt gjort


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2023 af MentorMath

Hej,

Det ser rigtigt ud vil jeg mene :))

NB: Husk, at det er ((6-11)*√3)2, kvadratrod.


Svar #2
05. oktober 2023 af betibet

passer dette? fik modulus til 10. er virkelig forvirret, fordi kvadratroden. hvordan beregner jeg så argument?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. oktober 2023 af MentorMath

#2

Umiddelbart ser det rigtigt ud for mig(uden at kunne garantere noget).

Jeg ville nok bestemme argumentet udfra definitionen, arg(z) = tan-1((Im(z)/(Re(z)), z ∈ C. Hovedargumentet, Arg(z), angives da i ]-π, π].

Hvis ikke det er til den store hjælp, er der nok en af de andre, mere garvede herinde, der kan hjælpe dig videre:))


Svar #4
05. oktober 2023 af betibet

jeg har ikke indtil videre gjort brug af tan^-1.. ej heller ikke fået undervisning i det
men tak

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. oktober 2023 af MentorMath

Nu ved jeg ikke hvor du studerer, men vi førsteårsstuderende på DTU har heller ikke haft undervisning i det endnu. Havde dog set definitionen før, så tænkte på den, da det gik ud på at bestemme argumentet.


Brugbart svar (1)

Svar #6
05. oktober 2023 af SådanDa

#4 Husk at det jo bare er en vinkel i en retvinklet trekant vi prøver at finde:

Se foreksempel her: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/cosinus-sinus-og-tangens-i-retvinklede-trekanter

Som der står: tan(v)=modstående/hosliggende.

Her har vi at modstående=Im(z) og hosliggende er Re(z), så vi har 

tan(arg(z))=Im(z)/Re(z), anvend den inverse tangensfunktion: arg(z)=tan-1(Im(z)/Re(z)) som beskrevet i #3.


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. oktober 2023 af mathon

hvoraf:
                     \small \left ( 6-11 \right )\sqrt{3}+\left ( 11-6 \right )\cdot \textit{\textbf{i}}=10\cdot e^{\, \textit{\textbf{i}}\cdot \left ( -\frac{\pi}{3} \right )}


Skriv et svar til: Komplekst tal - modulus og argument

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.