Matematik

Hjælp til differentialregning (f*(x)=0 med en bekendt ligning.

03. november 2023 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau

Hej

Er der nogle der kan fortælle om det er korrekt det som jeg har lavet medhentil hvad opgaven går ud på (Jeg har skrevet det længere oppe i det vedhæftede)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2023 af jl9

Det ser ud til løser f(x)=0 og ikke den differentierede f ' (x)=0


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. november 2023 af mathon

                 \small \begin{array}{llllll} f(x)\textup{:=}2x^3+3x^2-12x\\\\ \small \textup{solve}\left ( \frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}\left (f(x) \right )=0,x \right ) \end{}


Svar #3
04. november 2023 af SkolleNørd

#2

                 \small \begin{array}{llllll} f(x)\textup{:=}2x^3+3x^2-12x\\\\ \small \textup{solve}\left ( \frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}\left (f(x) \right )=0,x \right ) \end{}

Jeg forstår ikke ''d/dx''

det er vel bare og skrive f' det sted hvor jeg solver, for så ender det med det korrekte 2 svar med hvor tangenten er vandret. Jeg har fået det til og være 1 og -2. Har kun ændret på at det ikke skal være f(x)=0 til f'....?


Svar #4
04. november 2023 af SkolleNørd

#3
#2

                 \small \begin{array}{llllll} f(x)\textup{:=}2x^3+3x^2-12x\\\\ \small \textup{solve}\left ( \frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}\left (f(x) \right )=0,x \right ) \end{}

Jeg forstår ikke ''d/dx''

det er vel bare og skrive f' det sted hvor jeg solver, for så ender det med det korrekte 2 svar med hvor tangenten er vandret. Jeg har fået det til og være 1 og -2. Har kun ændret på at det ikke skal være f(x)=0 til f'....?

Kan nogle sige om det er korrekt (tabellen)? Og kan nogle sige hvad de vil sige monotomiforholdene er, så jeg kan sammenligne?


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. november 2023 af Anders521

#4 I intervallet

*) ]-∞; -2[ er f voksende

*) ]-2; 1[ er f aftagende

*) ]1; ∞[ er f voksende 


Svar #6
04. november 2023 af SkolleNørd

#5

#4 I intervallet

*) ]-∞; -2[ er f voksende

*) ]-2; 1[ er f aftagende

*) ]1; ∞[ er f voksende 

Vokser den ikke fra 2 og til så det runde tegn?

 Og du mangler vel at sætte de korrekte parentser, da den ikke aller klammer skal være åben.


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. november 2023 af ringstedLC

#3

\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}\bigl(f(x)\bigr)=f'(x)

Skriveformen benyttes i nogle CAS, der ikke accepterer " f ' ".

f er jo ikke voksende mellem x = -2 og x = 1.

\begin{align*} f'(0.5) &= 6\cdot 0.5^2+6\cdot 0.5-12=-7.5 <0 \end{align*}

- Der er ingen grund til både at beregne f(-3) og f(-2.5), da de må have samme fortegn. Istedet skulle du hellere beregne de lokale ekstrema i (-2, f(-2)) og (1, f(1)).


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. november 2023 af ringstedLC

#6

- "∞" betyder uendelig.

- Korrekt, #4 er ikke rigtig:

\begin{align*} ]\!-\!\infty\,;-2] &\Rightarrow f(x) \nearrow \\ [-2\,;1] &\Rightarrow f(x) \searrow \\ [1\,;\infty[ &\Rightarrow f(x) \nearrow \\ \end{align*}

da f er kontinuert.


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. november 2023 af Anders521

#6 

Vokser den ikke fra 2 og til så det runde tegn?

 Og du mangler vel at sætte de korrekte parentser, da den ikke aller klammer skal være åben.

Hvad du mener ligesom Ringsted i #8, at f.eks. f er voksende i intervallet ]-∞; -2] og ikke ]-∞;2[, så er det desværre forkert. Som du nu ved, har f to ekstrema - et maksimum ved x = -2  og et minimum ved x = 1. Det har du bestemt ved at løse ligningen f '(x) = 0, hvilket vil sige du bestemmer de x-værdier for hvilket hældningen for en tangent, dvs. f '(x) er lig 0. Men hvis hældningen f '(x) er lig nul, så er din funktion f hverken voksende eller aftagende ved x = -2  og ved x = 1. Derfor skal alle de kantede parenteser vendes udad som vist i #5. Se i øvrigt denne tråd.

.


Brugbart svar (0)

Svar #10
04. november 2023 af ringstedLC

#9 Dét er ikke noget, "jeg mener".

Se eventuelt https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/monotoniforhold under afsnittet "Maksimum, minimum og vendetangent".


Brugbart svar (0)

Svar #11
04. november 2023 af Anders521

#10 Nå, så det du skriver i #8 er bare forkert.

Nu henviser du til en hjemmeside, hvori der er en uoverensstemmelse. Se hvad der står under og over afsnittet "Maksimum, minimum og vendetangent".


Skriv et svar til: Hjælp til differentialregning (f*(x)=0 med en bekendt ligning.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.